Короткий опис(реферат):
Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що
дисертаційна робота є одним із перших досліджень правового
регулювання соціальних відпусток в умовах ринкової економіки, у якій
комплексно, на основі сучасних методів пізнання, здобутків як
вітчизняної та зарубіжної правничої науки, національного і
зарубіжного законодавства, розкрито зміст та особливості регулювання
та практичної реалізації права на соціальні відпустки. Так, надане
авторське поняття соціальної відпустки, розглянута нова класифікація
соціальних відпусток, сформульована доцільність розширення підстав
для надання соціальних відпусток працівникам, які поєднують свою
професійну діяльність з виконанням сімейних обов’язків, як чиннику
поновлення майбутнього трудового потенціалу країни, розглянуті
відпустки без збереження заробітної плати як особливий вид соціальної
відпустки. Запропоновано, що в нових умовах господарювання, коли
держава вже не є єдиним власником засобів виробництва, деякі аспекти
в наданні соціальних відпусток може вирішувати роботодавець, як в
односторонньому порядку, так і при укладенні колективного договору.
Сьогодні основним суб’єктом соціальної політики є держава, саме
тому визначаючи людину найвищою соціальною цінністю, вона
повинна забезпечити верховенство права, громадянський мир і злагоду
в суспільстві, надавати на субсидіарних засадах соціальну допомогу
усім громадянам, які перебувають у важкій життєвій ситуації, з метою
забезпечення кожному гідного рівня життя. До цих аспектів соціальної
політики держави треба також віднести і надання соціальних відпусток
за чинним трудовим законодавством. Тому, у роботі на основі існуючих
здобутків вітчизняної та зарубіжної науки трудового права та права
соціального забезпечення, а також чинного законодавства та
правозастосовчій практики проведено аналіз правового регулювання та
практичного надання соціальних відпусток. За результатами
дослідження здійснено формування напрямів щодо вдосконалення
правового регулювання соціальних відпусток в сучасних умовах
систематизації та кодифікації трудового законодавства України. В
трудовому праві України поняттям відпустки охоплюється
багаточисельні випадки вивільнення працівників від виконання
трудових обов’язків із збереженням за ними місця роботи або посади.
Окрім загальних для усіх працівників щорічних відпусток
законодавством передбачено надання ряду додаткових відпусток, а
також для виконання працівником своїх сімейних обов’язків.
В роботі визначено поняття і значення відпусток за чинним
трудовим законодавством, проведено їх наукову класифікацію: за
цільовим призначенням (тобто метою їх надання); за підставами їх
надання та їх оплачуваності. Класифікація існуючих відпусток в
трудовому праві України має важливе значення, оскільки надає
можливість різноманітно та відповідно реаліям сьогодення описати
ознаки та характеристики досліджуваних явищ.
Класифікація відпусток може бути нормативна і доктринальна.
Тобто критерії класифікації встановлені в законодавстві та критерії
вироблені науковцями, шляхом аналізу суспільних відносин,
нормативних актів та правозастосовчої практики. З подальшим
розвитком трудового законодавства в Україні вбачається тенденція до
вдосконалення та розширення критеріїв класифікації відпусток:
щорічні відпустки; додаткові відпустки у зв’язку з навчанням; творчі
відпустки; соціальні відпустки; відпустки без збереження заробітної
плати та інші їх види, які можуть бути встановлені в результаті
локальної нормотворчості.
В основу поділу зазначених відпусток покладено мету, з якою вони
надаються та ознаку оплачуваності. Кожна група відпусток має свою
внутрішню структуру, яка будується за ознакою цільового призначення
конкретної відпустки. Це означає, що такі питання, як виникнення
права на відпустку, її тривалість та оплата, використання відпустки,
захист права на відпустку для кожної категорії відпусток вирішується
по-різному виходячи з їх класифікації та нормативного забезпечення їх
надання. Під відпусткою треба розуміти встановлений законодавством,
колективним договором, угодою, а також трудовим договором
проміжок часу, впродовж якого працівник звільнюється від виконання
своєї трудової функції з метою відпочинку від праці, відновлення
працездатності, народження та виховання дітей, здобуття освіти,
наукової діяльності, сімейних обставин та інших поважних причин із
збереженням місця роботи або посади. Звідси витікає, що відпустка –
це не завжди відпочинок, але завжди тимчасове звільнення від
виконання трудових обов’язків. Тому конкретний зміст права на
відпустку в кожному окремому випадку залежить від обставин, що
характеризують саме цей випадок та надають підстави для надання
відповідної відпустки і її тривалості.
В роботі пропонується визначити соціальну відпустку як
встановлений трудовим законодавством, або відповідною угодою
період, впродовж якого працівник звільняється від виконання трудової
функції для реалізації сімейних обов’язків по народженню і вихованню
дітей, тимчасової непрацездатності та з інших сімейних обставин і
поважних причин або з виниклих соціально значимих подій і наслідків.
Важливою ознакою соціальної відпустки є грошова компенсація, яка
виплачується замість втраченої заробітної плати, із спеціальних фондів
соціального страхування. Соціальні відпустки можуть бути і
безоплатними, а також оплатними за рахунок доходів роботодавця,
якщо вони визначені колективним договором або іншим локальним
нормативним актом конкретного підприємства, установи або
організації.
Визнається, що надання соціальних відпусток є не тільки засобом
соціального захисту, але й засобом заохочення працівників до реалізації
батьківських і сімейних функцій і підкреслює державний інтерес,
державні гарантії по підтримці сім’ї та виховання дітей. Це є дуже
важливим аспектом в діяльності держави, бо для того, щоб без шкоди
для власного здоров’я, інтересів дітей та сім’ї, працівники з сімейними
обов’язками мали можливість поєднувати свою професійну діяльність
із виконанням сімейних обов’язків, держава і суспільство повинні
надавати таким особам певний соціальний захист та допомогу, а також
відповідні пільги у зв’язку з обов’язком по вихованню дітей.
Враховуючи ці обставини, в роботі здійснюється дослідження їх як
правового елементу соціального захисту працівників із сімейними
обов’язками та інших працівників, які мають соціальні підстави для їх
надання, що передбачені чинним трудовим законодавством.
Зазначається, що відносини, які виникають при наданні соціальних
відпусток носять особливий, допоміжний характер в процесі реалізації
трудових правовідносин. Вони допомагають поєднати більш ефективну
реалізацію безпосередньо трудової і соціальної функції працівника,
поєднуючи також в собі їх правову регламентацію: надання відпусток
забезпечується трудовим законодавством, а їх грошова компенсація –
правом соціального забезпечення. Особливо це стосується належного
виконання сімейних обов’язків, тобто обов’язків по народженню та
вихованню дітей. Це важлива роль сім’ї в аспекті поповнення
майбутнього трудового потенціалу країни і вона потребує відповідного
соціально-правового захисту та підтримки з боку держави та
суспільства, бо є також фактором реалізації цілей сталого розвитку.
Таке завдання і призване виконувати ефективне правове регулювання
соціальних відпусток, державних допомог та пільг працюючим
громадянам з сімейними обов’язками.
Суть розробки, основні результати:
The dissertation is devoted to a comprehensive study of the legal regulation of
social leave under the legislation of Ukraine in the new economic conditions and
social policy of the state, as well as the implementation of the sustainable
development goals, in accordance with the UN plan to achieve a better future, as
well as the Decree ofthe President ofUkraine of September 30, 2019 No. 722.
The scientific novelty of the obtained results lies in the fact that the
dissertation work is one of the first studies of the legal regulation of social leave
under the conditions of a market economy, in which on the basis ofmodern methods
of cognition, the achievements of domestic and foreign jurisprudence, foreign and
national legislation the content and peculiarities of regulation and practical
implementation ofthe right to social leave is revealed. Thus, the author’s concept of
social leave is defined, a new classification of social leave is considered, the
feasibility of the ground expanding for granting social leave to employees who
combine their professional activities with family responsibilities as a factor in
renewing the country's future labor potential is formulated, social leaves without
salary as a special type of social leave are considered. It is proposed that under the
new economic conditions, when the state is no longer the sole owner of the
production means, some aspects ofthe social leave provision can be decided by the
feasibility of the ground expanding for granting social leave to employees who
combine their professional activities with family responsibilities as a factor in
renewing the country's future labor potential is formulated, social leaves without
salary as a special type of social leave are considered. It is proposed that under the
new economic conditions, when the state is no longer the sole owner of the
production means, some aspects ofthe social leave provision can be decided by the
employer, both unilaterally and during implementation of a collective
bargaining agreement.
Today, the state is the main subject of social policy, and therefore, defining a
person as the highest social value, it must ensure the rule of law, civil peace and
harmony in society, provide subsidiary social assistance to all citizens in difficult
life situations in order to ensure a decent standard of living for everyone. These
aspects of the social policy of the state should also include the provision of social
leave under the current labor legislation.
Therefore, the qualification work represents an analysis of legal regulation
and practical provision of social leave on the basis of the existing achievements of
domestic and foreign science oflabor law and social security law, as well as current
legislation and law enforcement practice. Based on the results of the study, the
directions for improving the legal regulation ofsocial leave in the modem conditions
ofsystematization and codification oflabor legislation ofUkraine have been formed.
In the labor law of Ukraine, the concept of leave covers numerous cases of
release of employees from the performance oflabor duties while retaining their place
of work or position. In addition to the annual leave common to all employees, the
legislation provides a number of additional leave, in particular, for employees to
perform their family duties.
In the qualification work the concept and meaning ofleave have been defined
under the current labor legislation; their scientific classification has been carried out:
by purpose (that is, the purpose oftheir.provision); on the grounds oftheir provision
and their payment. The classification of existing leave in the labor law ofUkraine is
important, as it provides an opportunity to describe the signs and characteristics of
the phenomena under study in a diverse way and according to reality.
The classification of leave can be normative and doctrinal, that is, the
classification criteria that were established in the legislation and the criteria
developed by scientists, through the analysis ofpublic relations, regulations and law
enforcement practice. Further development of labor legislation in Ukraine implies
a tendency to improve and expand the criteria for the classification of leave: annual
leave; additional leave in connection with study; creative vacations; social leave;
leave without pay and their other types that can be established as a result of local
rulemaking.
The basis ofthe division ofthese vacations is the purpose with which they are
provided and the character ofpayment. Each group ofvacations has its own internal
structure, which is built on the basis ofthe purpose of a particular leave. This means
that issues such as the emergence ofthe right to leave, its duration and payment, the
use of leave, the protection of the right to leave for each category of vacations are
solved differently based on their classification and their regulatory provision.
A leave should be understood as the period of time established by law,
collective agreement, agreement, as well as an employment contract, during which
the employee is exempted from performing his/her labor function in order to rest
from work, restore working capacity, birth and upbringing of children, education,
scientific activity, family circumstances and other valid reasons while maintaining
his/her place of work or position. This means that a leave is not always a vacation,
but always a temporary exemption from work duties. Therefore, the specific content
of the right to leave in each individual case depends on the circumstances that
characterize this particular case and provide grounds for granting the appropriate
leave and its duration.
It is proposed to define ‘a social leave1 as a period oftime established by labor
law, or by an appropriate agreement, during which the employee is exempted from
performing a labor function for the implementation offamily duties for the birth and
upbringing of children, temporary disability and for other family circumstances and
valid reasons or for socially significant events and their consequences.
An important feature ofsocial leave is monetary compensation, which is paid
instead oflost wages, from special social insurance funds. Social leave can be a leave
without pay, as well as paid at the expense of the employer's income, if they are
determined by a collective agreement or other local regulatory act of a particular
enterprise, institution or organization.
It is recognized that the provision ofsocial leave is not only a means ofsocial
protection, but also a means of encouraging employees to implement parental and
family functions as it emphasizes state interest, state guarantees for family support
and raising children. This is a very important aspect in the activities of the state, so
that workers with family responsibilities have the opportunity to combine their
professional activities with the performance offamily duties without compromising
their own health, the interests of children and families. The state and society should
provide such persons with certain social protection and assistance, as well as
appropriate benefits in connection with the obligation to raise children.
The qualification work carries out the study of the above mentioned
circumstances as a legal element of social protection of workers with family
responsibilities and other employees who have social grounds for obtaining them,
which is provided for by the current labor legislation. It is noted that the relations
that arise when granting social leave are of a special, auxiliary nature in the process
of implementing labor relations. They help to combine more effective
implementation ofthe labor and social functions ofthe employee directly, combining
also their legal regulation: the provision of leave is provided by labor legislation,
and their monetary compensation is provided by the right of social security. This is
especially true ofthe proper performance offamily duties, that is, the duties of birth
and upbringing of children. There exists an important role ofthe family in terms of
replenishing the future labor potential of the country and it requires appropriate
social and legal protection and support from the state and society, as it is also a factor
in the implementation of sustainable-development goals. This assignment is
designed to carry out effective legal regulation of social leave, state benefits and
benefits for working citizens with family responsibilities.
According to the Constitution of Ukraine, the state has undertaken to social
protection of the rights of children and families with children, including legal
protection of motherhood and childhood. The right to social protection is the right
to an adequate standard ofliving for each person and their family, including adequate
food, clothing, housing, the duty of parents to support children until they come of
age, equality of children's rights regardless of origin and birth in marriage or out of
wedlock. The duty of the state is the maintenance and upbringing of orphans and
children deprived ofparental care. A feature ofthis direction ofstate activity is also
the provision of social leave to working citizens who have appropriate grounds for
this.
But in the new economic conditions, when the state is no longer the sole owner
of the means of production, some aspects in the provision of social leave can be
decided by the employer, both unilaterally and when concluding a collective
agreement. The current legislation does not limit the ability of employers to establish
additional benefits, social guarantees, including additional social leave. Payment of
other types of social protection not provided for by law is made by the employer
after paying taxes and other mandatory payments to the budget, or at the expense of
an individual for whom employees work under an employment contract.
Therefore, the paper notes that today, in the conditions ofsystematization and
codification of labor legislation, the study ofpositive foreign experience in order to
provide appropriate recommendations for improving national legislation and
bringing it to international standards has been urgent. Ukraine's entry into the cohort
oftruly democratic countries ofthe world objectively depends on its application of
international, in particular, European values in the field of ensuring and protecting
human rights and freedoms.
The European choice of Ukraine is a natural consequence of the country's
independence and the unrestrained development of democratic processes in the life
of Ukrainian society, as well as the conscious desire of our citizens to see their state
as an integral part ofthe developed Europe.
The labor legislation of the European Union contains many norms of social
purpose, the application experience of which can be positive for this country.
Especially valuable is the experience of regulating social leave accumulated by the
International Labor Organization, which has carried out extensive rule-making work
on the consolidation and development of social leave as a part of the protection of
labor rights ofworkers.
Therefore, the modern period of development of the state and society puts
forward new requirements for the socialization of the norms of national labor
legislation, especially for workers with family responsibilities, taking into account
positive foreign experience and the need to implement the goals of sustainable
development of Ukraine for the period up to 2030.
To achieve this goal, it is necessary to systematize and summarize the current
legislation on the provision ofsocial leave, provide a legal definition ofsocial leave,
as well as the appropriate classification ofsocial vacations with the grounds for their
granting and and present them as a separate section of the Law of Ukraine "On
Vacation". In addition, the new economic conditions require the expansion of the
legislative possibilities of local rulemaking to provide social leave, as well as other
social benefits to employees with family responsibilities.