DSpace Repository

Маркетингове планування діяльності аграрного підприємства

Show simple item record

dc.contributor.author Литвиненко, Тарас Олексійович
dc.contributor.author Lytvynenko, Taras Oleksiyovych
dc.date.accessioned 2024-09-26T07:40:31Z
dc.date.available 2024-09-26T07:40:31Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Факультет економіки та менеджменту ; наук. керівник Н. О. Макаренко uk_UA
dc.identifier.uri https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12456
dc.description The qualification work summarizes the essential characteristics, marketing planning of agricultural enterprises; the organizational and economic characteristics of the farming «Yavir-Green» of the Romen district are provided; the state of the enterprise's marketing activity was analyzed; an assessment of the effectiveness of the marketing planning organization of the enterprise under study was carried out; conceptual approaches to the formation of a system of strategic planning of the enterprise's marketing activities are defined; improved information and analytical support of the system of strategic planning of marketing activities at the enterprise; an assessment of the effectiveness of the implementation of the marketing activity planning concept was carried out under a realistic scenario. A functional model of the marketing planning system was built, which was suggested to farm managers to take as a basis for the distribution and integration of the work of specialists when drawing up strategic and tactical plans. In the conditions of wartime and fierce competition, the strategic task of the enterprise under study should be to ensure sustainable competitive advantages in the market, which necessitates the development of a comprehensive system of marketing planning activities. It was suggested that the selection and justification of the program of marketing planning of activity in farming «Yavir-Green» be carried out on the basis of the marketing complex. The proposed approach to taking into account risk when evaluating the effectiveness of planned marketing activities, which involves the following stages: development of alternative scenarios for the implementation of marketing programs; calculation of mathematical expectations of indicators of effectiveness and efficiency of marketing activities and corresponding risk indicators; selection of the best marketing program based on the set of specified indicators. It has been proven that to ensure competitive advantages for the farm, it is advisable to develop two alternative options for the marketing program. The first option will involve an increase in the volume of sales as a result of a reduction in the cost price, the second - the offer of high-quality crop products and an expansion of the assortment (due to the sowing of buckwheat and soybeans). According to the obtained data, the second variant of the marketing program has better values of all performance and efficiency indicators and, accordingly, a lower risk that the expected indicators will turn out to be worse than the current ones. uk_UA
dc.description.abstract В кваліфікаційній роботі узагальнено сутнісну характеристику, маркетингового планування діяльності аграрних підприємств; надано організаційно-економічну характеристику ФГ «Явір-Грін» Роменського району; проаналізовано стан маркетингової діяльності підприємства; проведено оцінку ефективності організації планування маркетингової діяльності досліджуваного підприємства; визначено концептуальні підходи до формування системи стратегічного планування маркетингової діяльності підприємства; удосконалено інформаційно-аналітичне забезпечення системи стратегічного планування маркетингової діяльності на підприємстві; проведено оцінку результативності впровадження концепції планування маркетингової діяльності за реалістичним сценарієм. Побудувано функціональну модель системи маркетингового планування діяльності, яку було запропоновано менеджерам фермерського господарства взяти за основу при здійсненні розподілу та інтеграції праці фахівців при складанні стратегічного і тактичних планів. В умовах військового часу і жорсткої конкуренції стратегічною задачею досліджуваного підприємства має стати забезпечення стійких конкурентних переваг на ринку, що обумовлює необхідність розробки комплексної системи маркетингового планування діяльності. Вибір та обґрунтування програми маркетингового планування діяльності в ФГ «Явір-Грін» було запропоновано здійснювати на засадах комплексу маркетингу. Запропонований підхід до урахування ризику при оцінюванні ефективності планової маркетингової діяльності, який передбачає такі етапи: розробка альтернативних сценаріїв реалізації маркетингових програм; розрахунок математичних сподівань показників результативності й ефективності маркетингової діяльності та відповідних показників ризику; вибір найкращої програми маркетингу за сукупністю зазначених показників. Доведено, що для забезпечення конкурентних переваг фермерському господарству доцільно розробляти два альтернативних варіанти програми маркетингу. Перший варіант буде передбачати збільшення обсягу продажів унаслідок зниження собівартості, другий - пропонування продукції рослинництва підвищеної якості та розширення асортименту (за рахунок посіву гречки та сої). За отриманими даними, другий варіант програми маркетингу має кращі значення всіх показників результативності та ефективності й відповідно менший ризик того, що очікувані показники виявляться гірше поточних. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.publisher СНАУ uk_UA
dc.subject маркетингове планування uk_UA
dc.subject маркетингова діяльність uk_UA
dc.subject маркетингова програма uk_UA
dc.subject marketing planning uk_UA
dc.subject marketing activity uk_UA
dc.subject marketing program uk_UA
dc.title Маркетингове планування діяльності аграрного підприємства uk_UA
dc.title.alternative Marketing planning of agricultural enterprise uk_UA
dc.type Other uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account