Короткий опис(реферат):
With the rapid development of economy, enterprises show a cross-industry, cross-regional
and even transnational group development trend.Nowadays, the scale of enterprises is expanding
day by day, and the organizational structure is becoming more and more complex. Due to the
existence of principal-agent problems, the scientific and effectiveness of group management,
especially financial management, has become a prominent problem affecting the healthy and
sustainable development of enterprises. Control power is the core competitiveness of large
enterprise groups, and the management of Chinese enterprise groups generally has the problem of
excessive centralization or decentralization, and the moderate financial management mode has
become the fundamental guarantee for large enterprise groups to maintain strong vitality .
Alibaba Group, as a representative of the emerging Internet enterprise group, has a huge
scale and must not only face.The management problems brought about by the expansion of
enterprises, but also to deal with the uncertainty of the external environment, the innovation of
technology and the variability of user needs and many other problems of the test, the scientific and
effective of its financial management model put forward higher requirements. In order to cope with
this challenge, Alibaba's financial management model has also experienced the troubles of
centralization and decentralization in its development process, until it proposed a financial
management model combining centralization and decentralization based on its operation strategy of
"big middle desk and small front desk".
This paper chooses Alibaba as a case to study the financial management mode of large
enterprise groups.Based on the principal-agent theory, group financial management theory and risk
management theory, this paper has sorted out the evolution process of its financial management
mode and clarified the three stages and characteristics of its financial management: centralization,
decentralization and unification. The paper focuses on the scientific nature and effectiveness of
Alibaba's financial management model, which is based on "big, middle and small front desk" : the
innovation of the regular staff "rotation" system is an important premise for Alibaba to implement
the "unified and combined" financial management model; Flexible, efficient, timely and reliable
"middle desk" meets the needs of the group's rapid expansion, but also brings advantages such as
employee maker, organizational streamlining, process standardization, intelligent means, precise
control, and remarkable results.
Alibaba's financial management model based on the combination of "big, middle and small
front desk" has set other enterprises.The team development provides beneficial reference: to
improve the ability of healthy and sustainable development of enterprises based on organizational
reengineering, to build the core competitiveness of enterprises based on the unification and
appropriateness of financial management, and to make full use of modern information technology to
realize organizational reform.
Суть розробки, основні результати:
Зі стрімким розвитком економіки підприємства демонструють тенденцію розвитку
міжгалузевих, міжрегіональних і навіть транснаціональних груп. Сьогодні масштаби
підприємств розширюються з кожним днем, а організаційна структура стає все більш
складною. Через існування проблем принципал-агент, науковість та ефективність управління
групою, особливо фінансового управління, стала помітною проблемою, що впливає на
здоровий та сталий розвиток підприємств. Сила контролю є основною
конкурентоспроможністю великих підприємницьких груп, а управління китайськими
підприємницькими групами, як правило, має проблему надмірної централізації або
децентралізації, а помірний режим фінансового управління став основною гарантією для
великих підприємницьких груп для підтримки сильної життєздатності. Alibaba Group, як
представник нової групи інтернет-підприємств, має величезні масштаби і повинна не тільки
зіткнутися з проблемами управління, спричиненими розширенням підприємств, але й мати
справу з невизначеністю зовнішнього середовища, інноваціями технологій та мінливістю
потреб користувачів та багатьма іншими проблемами тесту, науковою та ефективною
моделлю фінансового управління висуває більш високі вимоги. Щоб впоратися з цим
викликом, модель фінансового менеджменту підприємства Alibaba також зіткнулася з
проблемами централізації та децентралізації в процесі свого розвитку, поки не
запропонувала модель фінансового менеджменту, що поєднує централізацію і
децентралізацію на основі своєї операційної стратегії "великий середній стіл і маленький
фронт-деск". На основі теорії принципала-агента, теорії групового фінансового менеджменту
та теорії управління ризиками в цій статті розглянуто процес еволюції моделі фінансового
менеджменту компанії Alibaba та з'ясовано три етапи і характеристики її фінансового
менеджменту: централізація, децентралізація та уніфікація. Кваліфікаційна робота
зосереджується на науковому характері та ефективності моделі фінансового менеджменту
Alibaba, яка базується на "великому, середньому та малому фронт-деск": інновація системи
"ротації" штатного персоналу є важливою передумовою для Alibaba для впровадження
"уніфікованої та комбінованої" моделі фінансового менеджменту; гнучкий, ефективний,
своєчасний та надійний "середній стіл" відповідає потребам швидкого розширення групи,
але також приносить такі переваги, як створення співробітників, організаційна оптимізація,
стандартизація процесів, інтелектуальні засоби, точний контроль та чудові результати.
Модель фінансового менеджменту Alibaba, заснована на поєднанні "великої, середньої та
малої стійки реєстрації", встановила інші підприємства. Розвиток команди дає корисні
рекомендації: покращити здатність здорового та сталого розвитку підприємств на основі
організаційного реінжинірингу, побудувати основну конкурентоспроможність підприємств
на основі уніфікації та адекватності фінансового менеджменту, а також повною мірою
використовувати сучасні інформаційні технології для реалізації організаційної реформи.