dc.contributor.author |
Тітаренко, Діна Миколаївна |
|
dc.contributor.author |
Titarenko, D. M. |
|
dc.date.accessioned |
2024-12-20T12:18:37Z |
|
dc.date.available |
2024-12-20T12:18:37Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.citation |
Факультет економіки та менеджменту ; наук. керівник О. П. Славкова |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12871 |
|
dc.description |
The qualification work identifies the main approaches to defining key
concepts of the study, in particular such as: "public management", "environmental
protection", "environmental management", "environmental security", "sustainable
development" and others. It is stated that world crises and full-scale invasion
provoke the emergence of global problems, cause a comprehensive, threatening
situation for states, organizations, international institutions and individuals. The
development of society, scientific and technological progress and informatization
of all spheres of life provoke the need for society to choose the formation of a
priority for resource conservation, and in a broad sense this is the life of future
generations, or further economic growth. It is stated that the effectiveness of
regulating relations on environmental protection, ensuring ecological safety and
rational use of nature continues to remain low, as evidenced, first of all, by the
state of the environment in a significant part of the territory of Ukraine, the
deterioration of the health of the population, the depletion of natural resources. It is
established that the activities of executive bodies of general competence in the
field of environmental protection, local authorities, territorial divisions of central
executive bodies of general competence in the field of environmental protection, as
a general rule, are carried out within the borders of the relevant local body
covering its territory. It is proved that the formation of an economic mechanism for
nature use of the forward-looking type should take place on the basis of
compliance with the principle of hierarchy, which will allow ensuring
complementarity and integrity of regulatory measures and eliminating conflicts of
interest both at the level of regulatory bodies and at the level of subjects of natural
economic and environmental activities of the public sector. It is substantiated that
the existing system of financial support for environmental protection does not
provide sufficient investment and financing of current environmental protection
costs. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
В кваліфікаційній роботі виокремлено основні підходи до визначення
ключових понять дослідження, зокрема таких як: «публічне управління»,
«природоохоронна діяльність», «навколишнє природне середовище»,
«природокористування», «екологічна безпека», «сталий розвиток» та інші.
Констатовано, що світові кризи та повномасштабне вторгнення провокують
появу глобальних проблем, спричиняють всеохоплююче, загрозливе
становище держав, організацій, міжнародних інституцій та особи. Розвиток
суспільства, науково-технічний прогрес та інформатизація всіх сфер життя
провокує потребу вибору суспільством формування пріоритету збереження
ресурсів, а в широкому розумінні це життя майбутніх поколінь, або подальше
економічне зростання. Констатовано, що ефективність регулювання відносин
з охорони навколишнього природного середовища, забезпечення екологічної
безпеки та раціонального природокористування продовжує залишатися
низькою, про що свідчить, передусім, стан довкілля на значній частині
території України, погіршення здоров’я населення, виснаження природних
ресурсів. Встановлено, що діяльність органів виконавчої влади загальної
компетенції у сфері захисту навколишнього середовища, місцевих органів
влади, територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади
загальної компетенції у сфері захисту навколишнього природного
середовища, за загальним правилом, здійснюється в межах кордонів
відповідного місцевого органу, що охоплює його територію. Доведено, що
формування економічного механізму природокористування випереджального
типу має відбуватися на основі дотримання принципу ієрархічності, що дасть
змогу забезпечити взаємодоповнюваність і цілісність регуляторних підойм та
усунути конфлікт інтересів як на рівні контролюючих органів, так і на рівні
суб’єктів природно-господарської та природоохоронної діяльності
публічного сектору. Обґрунтовано, що існуюча система фінансового
забезпечення охорони навколишнього природного середовища не забезпечує
достатніх обсягів інвестиційних вливань і фінансування поточних
природоохоронних витрат. |
uk_UA |
dc.language.iso |
other |
uk_UA |
dc.publisher |
СНАУ |
uk_UA |
dc.subject |
державне управління |
uk_UA |
dc.subject |
державна політика |
uk_UA |
dc.subject |
природоохоронна діяльність |
uk_UA |
dc.subject |
public administration |
uk_UA |
dc.subject |
public policy |
uk_UA |
dc.subject |
environmental protection activities |
uk_UA |
dc.title |
Публічне управління природоохоронною діяльністю |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Public management of environmental activities |
uk_UA |
dc.type |
Other |
uk_UA |