DSpace Repository

Управління товарним асортиментом підприємства лікеро-горілчаної промисловості

Show simple item record

dc.contributor.author Виниченко, Сергій Миколайович
dc.contributor.author Vynychenko, Sergiy Mykolayvych
dc.date.accessioned 2025-01-20T10:22:25Z
dc.date.available 2025-01-20T10:22:25Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Факультет економіки та менеджменту ; наук. керівник О. М. Селезень uk_UA
dc.identifier.uri https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/13173
dc.description In the qualification work, the theoretical and methodical foundations of managing the product range of the enterprise were investigated; the state of the company's product range was investigated; and the state of marketing management of the company's product range. Іn the work, research was conducted and the essence of product assortment as an object of management at a modern enterprise was determined, as well as the problems of increasing the effectiveness of the organization's assortment policy. The work examines the concept of "product assortment" and presents the main directions in the area of assortment formation. The formation of the assortment is defined as an activity of assembling a set of goods that allows you to satisfy real or projected needs, as well as to achieve the goals set by the management of the organization. It was also concluded that the product range is one of the most important factors in the buyer's choice. The paper states that the assortment concept is manifested in the form of a system of indicators that characterize the possibilities of optimal development of the production assortment of this type of goods, and a list of these indicators is provided. Diagnostics of the commodity and production and sales potential of the studied economy was carried out, it was established that assortment management involves coordination of interdependent types of activities (scientific and technical and design), comprehensive market research, sales organization, service, advertising, and demand stimulation. The work considers the necessity of forming an assortment strategy for liquor and vodka enterprises. The BKG matrix was built and the obtained results were analyzed, product portfolio management was developed, and conclusions were drawn regarding the main trends of the range policy of liquor and vodka enterprises. Based on the development of an assortment policy, an improved algorithm for the formation and implementation of a business project to expand the assortment of products, taking into account the production of elite drinks, is proposed. Technological and economic substantiation of the feasibility of the proposed measures was carried out. uk_UA
dc.description.abstract В кваліфікаційній роботі досліджено теоретико – методичні основи управління товарним асортиментом підприємства; досліджено стан товарного асортименту підприємства; та стану маркетингового управління товарним асортиментом підприємства. В роботі проведено дослідження та визначено сутність товарного асортименту як об’єкту управління на сучасному підприємстві, а також проблеми підвищення ефективності асортиментної політики організації. В роботі розглянуто поняття «товарний асортимент» та представлені основні напрями в області формування асортименту. Визначено формування асортименту як діяльності по складанню набору товарів, що дозволяє задовольнити реальні або прогнозовані потреби, а також досягти цілей, визначених керівництвом організації. Також підсумовано, що товарний асортимент – це один з найважливіших чинників вибору покупця. У роботі зазначено,що асортиментна концепція виявляється у вигляді системи показників, що характеризують можливості оптимального розвитку виробничого асортименту даного виду товарів та надано перелік цих показників. Проведена діагностика товарного та виробничо-збутового потенціалів досліджуваного господарства,встановлено, що управління асортиментом передбачає координацію взаємозалежних видів діяльності (науково-технічної та проектної), комплексного дослідження ринку, організації збуту, сервісу, реклами,стимулювання попиту. В роботі розглянуто необхідність формування асортиментної стратегії для лікеро-горілчаних підприємств. Побудовано матрицю БКГ та проаналізовано отримані результати, розроблено менеджмент продуктового портфелю, сформовано висновки щодо основних тенденції асортиментної політики лікеро-горілчаних підприємств. На основі розробки асортиментної політики запропоновано вдосконалений алгоритм формування та реалізації бізнес-проекту по розширенню асортименту продукції з урахування виробництва елітних напоїв. Проведено технологічні та економічні обґрунтування доцільності запропонованих заходів. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.publisher СНАУ uk_UA
dc.subject товарний асортимент uk_UA
dc.subject асортиментна стратегія uk_UA
dc.subject методи стратегічного аналізу uk_UA
dc.subject product range uk_UA
dc.subject assortment strategy uk_UA
dc.subject strategic analysis methods uk_UA
dc.title Управління товарним асортиментом підприємства лікеро-горілчаної промисловості uk_UA
dc.title.alternative Management of the product assortment of the liquor and vodka industry enterprise uk_UA
dc.type Other uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account