Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Самохвалова, Ірина Юріївна | |
dc.contributor.author | Samokhvalova, Iryna | |
dc.date.accessioned | 2025-06-25T07:48:46Z | |
dc.date.available | 2025-06-25T07:48:46Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.citation | Самохвалова І. Визначення та розвиток компонентів психологічної витривалості здобувачів вищої освіти [Електронний ресурс] / І. Самохвалова // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології. – 2025. – № 2 (142). – С. 192-201. | uk_UA |
dc.identifier.uri | https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/13984 | |
dc.description | The article addresses the issue of developing psychological endurance as an individual's ability to remain resilient, composed, and effective even in the most challenging circumstances. The aim of the study is to design and experimentally test a program for developing components of psychological endurance in students of an agricultural university. A pedagogical experiment was conducted involving 65 first-year students of the Faculty of Agrotechnologies and Environmental Management, aged 18 and older. Psychological endurance was assessed using a set of psychological techniques and questionnaires: the Psychological Resilience Scale (Ye. O. Lisina); the Stress Development Probability Questionnaire (J. Taylor, adapted by T. A. Nimchyn); the Hardiness Test (Suzanne Kobasa, Salvatore Maddi); the Anxiety Level Assessment Method (by C. Spielberger, adapted by Yu. Khanin); and the "Self-Regulation of Behavior" questionnaire (V. I. Morosanova). Based on the analysis of scientific sources, the following components of psychological endurance development were identified: physical activity, reflection, breathing and meditative practices, and social interaction. Relying on these components, a program called "Strong Spirit" was developed, aimed at strengthening mental resilience. The program combined basic strength training, interval workloads, and breathing practices for mental stability. Basic strength exercises were included to develop bodily control and self-confidence; an endurance day was introduced to train willpower and manage fatigue; and breathing combined with reflection after training was used to balance the nervous system. As a result of implementing the "Strong Spirit" program into the educational process, the following outcomes were observed: the average level of stress resistance increased by 6.58%, indicating a moderate level of adaptive capabilities under stress; the level of self-control increased by 23.57%; the level of psychological hardiness increased by 15.28%; while indicators of reactive (situational) and trait anxiety remained nearly unchanged and correspond to an average level. Thus, the implementation of the "Strong Spirit" program contributes to the development of psychological endurance in agricultural university students, thereby enhancing their ability to maintain effectiveness, emotional stability, and adequate behavior under prolonged or intense stress. | uk_UA |
dc.description.abstract | Стаття присвячена проблемі розвитку психологічної витривалості, як здатності людини залишатися стійкою, зібраною й ефективною навіть у найскладніших обставинах. Мета дослідження – створення та експериментальна перевірка програми для розвитку компонентів психологічної витривалості студентів аграрного університету. Проведено педагогічний експеримент, в якому взяли участь 65 студентів-першокурсників факультету агротехнологій та природокористування віком від 18-ти років. Оцінка психологічної витривалості здійснювалась за допомогою психологічних методик та опитувальників: шкала психологічної стійкості (Є. О. Лісіна); опитувальник на визначення ймовірності розвитку стресу (Дж. Тейлора у модифікації Т.А. Німчина); тест життєстійкості (Suzanne Kobasa, Salvatore Maddi); методика визначення рівня тривожності (за Ч. Спілбергером, адаптована Ю. Ханіним); опитувальник «Саморегуляція поведінки» (В. І. Моросанова). В результаті аналізу наукових джерел визначено компоненти розвитку психологічної витривалості: фізична активність, рефлексія, дихальні та медитативні практики, соціальна взаємодія. Спираючись на визначені компоненти розвитку психологічної витривалості, складено програму «Міцний дух», спрямовану саме на зміцнення ментальної витривалості. В програмі поєднувалась базова силова підготовка, інтервальні навантаження і дихальні практики для ментальної стабільності. Для відчуття контролю над тілом, що надає впевненості - базові силові вправи; для навчання долати втому та тренувати характер - день витривалості, для урівноваження нервової системи - дихання та рефлексія (після тренування). За результатами впровадження в навчальний процес здобувачів вищої освіти програми «Міцний дух» можна зазначити, що середні показники стресостійкості зросли на 6,58% - це відповідає середньому рівню адаптаційних можливостей особистості в умовах стресу, показники рівня самоконтролю зросли на 23,57%, показники життєстійкості - на 15,28%, показники реактивної (ситуативну) та особистісної тривожності майже не змінились і відповідають середньому рівню. Таким чином, виконання вправ програми «Міцний дух» сприяють підвищенню рівня психологічної витривалості студентів аграрного університету тим самим покращують їх здатність зберігати ефективність, стабільність емоційного стану та адекватну поведінку в умовах тривалого або інтенсивного стресу. | uk_UA |
dc.language.iso | other | uk_UA |
dc.publisher | СумДПУ імені А. С. Макаренко | uk_UA |
dc.subject | ментальна витривалість | uk_UA |
dc.subject | компоненти | uk_UA |
dc.subject | стрес | uk_UA |
dc.subject | mental endurance | uk_UA |
dc.subject | components | uk_UA |
dc.subject | stress | uk_UA |
dc.title | Визначення та розвиток компонентів психологічної витривалості здобувачів вищої освіти | uk_UA |
dc.title.alternative | Identification and development of components of psychological resilience of higher education students | uk_UA |
dc.type | Other | uk_UA |