dc.contributor.author |
Shvets, Tetiana |
|
dc.contributor.author |
Shestakova, Svitlana |
|
dc.contributor.author |
Kryvoshlykov, Serhii |
|
dc.contributor.author |
Lohvynenko, Viktoriia |
|
dc.contributor.author |
Butrynovska, Uliana |
|
dc.contributor.author |
Швець, Тетяна |
|
dc.contributor.author |
Шестакова, Світлана |
|
dc.contributor.author |
Кривошликов, Сергій |
|
dc.contributor.author |
Логвиненко, Вікторія |
|
dc.contributor.author |
Бутриновська, Уляна |
|
dc.date.accessioned |
2025-09-03T10:57:04Z |
|
dc.date.available |
2025-09-03T10:57:04Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.citation |
Enhancing students' social abilities via cooperative learning and project-based teaching methods : Pedagogical approaches and beneficial outcomes [Electronic resource] / T. Shvetsa, S. Shestakova, S. Kryvoshlykov [and athers] // Multidisciplinary Reviews. – 2024. – № 7. – Режим доступу : https://malque.pub/ojs/index.php/mr/article/view/3813. – Заголовок з екрану. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/14378 |
|
dc.description |
Період навчання у середніх навчальних закладах вважається фундаментальним для прищеплення учням необхідних навичок, які визначаються нещодавнім законодавством як компетенції, від яких залежить загальна якість освіти. Ці компетенції після переходу до вищої освіти розвиваються у професійні якості та спеціалізовані характеристики, критично важливі для кар'єрного зростання. Соціальні та громадянські компетенції, яких досягають здобувачі освіти, визначають комунікативний потенціал особистості, здатність будувати стосунки, дипломатичні здібності, розуміння рівності, відповідальність за зобов'язання та обов'язки, здатність до критичного мислення, готовність до компромісів та вміння працювати в команді. Підлітковий та юнацький вік, мабуть, є найважливішим для розуміння важливості цих компетенцій. Отже, освітяни повинні зосередитися на розробці конструктивних стратегій взаємодії зі студентами та молоддю, щоб розвивати фундаментальні соціальні навички, що сприяє спільній діяльності, груповим проектам, колективній взаємодії та подібним підходам. Результати дослідження підтверджують необхідність розвитку соціальних компетенцій серед здобувачів освіти та окреслюють ефективні методи співпраці. У статті підкреслюється, що інтеграція групової співпраці в освітній процес прискорює та сприяє розвитку соціальних навичок у підлітків та студентів. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
The period of education in secondary educational institutions is deemed fundamental for instilling essential skills
in students, as defined by recent legislation as competencies, upon which the overall quality of education hinges. These
competencies, upon transition to higher education, evolve into professional qualities and specialized characteristics critical
for career advancement. Social and civic competencies attained by education seekers determine an individual's
communicative potential, ability to foster relationships, diplomatic prowess, understanding of equality, accountability for
commitments and obligations, critical thinking aptitude, readiness to compromise, and teamwork proficiency. The
adolescent and youth stage is perhaps the most pivotal for grasping the significance of these competencies. Consequently,
educators must concentrate on devising constructive strategies for engaging with student and youth populations to
cultivate fundamental social skills, facilitated through cooperative activities, group projects, collective interaction, and
similar approaches. The study's outcomes affirm the imperative of nurturing social competences among education seekers
and delineate effective collaboration methods. The article underscores that integrating group cooperation into the
educational process expedites and fosters the development of social skills in teenagers and students. |
uk_UA |
dc.language.iso |
other |
uk_UA |
dc.subject |
civic competence |
uk_UA |
dc.subject |
adolescents |
uk_UA |
dc.subject |
cooperation |
uk_UA |
dc.subject |
громадянська компетентність |
uk_UA |
dc.subject |
підлітки |
uk_UA |
dc.subject |
співпраця |
uk_UA |
dc.title |
Enhancing students' social abilities via cooperative learning and project-based teaching methods : Pedagogical approaches and beneficial outcomes |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Розвиток соціальних здібностей учнів за допомогою кооперативного навчання та методів проектного навчання : педагогічні підходи та корисні результати |
uk_UA |
dc.type |
Other |
uk_UA |