00 DSpace/Manakin Repository

Теоретичні основи підвищення ефективності товарного асортименту молокопереробного підприємства

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Ковальова, Ольга Михайлівна
dc.contributor.author Kovalova, Olha Mykhaylivna
dc.date.accessioned 2025-09-29T07:54:15Z
dc.date.available 2025-09-29T07:54:15Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation Ковальова О. М. Теоретичні основи підвищення ефективності товарного асортименту молокопереробного підприємства [Електронний ресурс] / О. М. Ковальова // Причорноморські економічні студії. – 2025. – Вип. 91. – С. 33-38. – Режим доступу : https://doi.org/10.32782/bses.91-5. – Заголовок з екрану. uk_UA
dc.identifier.uri https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/14591
dc.description The article notes that the formation of an optimal product range and increasing its efficiency is a tool for strengthening the competitiveness of a milk processing enterprise. The concept of "product range of a milk processing enterprise" has been deepened. The product assortment was classified according to the following classification features: according to the breadth of coverage, according to the degree of satisfaction of needs, according to the nature of needs. It is noted that the assortment is characterized by breadth, depth, degree of renewal, structure, stability, completeness and harmony. It is indicated that the main goal of product assortment development is to achieve its optimality. The optimal assortment for the consumer is a set of goods that satisfy his needs as much as possible, and for the producer it is a set of goods that ensures the most effective functioning of the enterprise. The optimal product range includes: unique range, basic range, seasonal range and additional range. It is indicated that in order to constantly optimize the product range, a product policy should be implemented, part of which is the product range policy. The main tasks of the assortment policy are determined, in particular, the determination of the nomenclature and assortment of goods, the increase in sales volume, the acquisition of competitive advantages, the development of new markets, the reduction of costs, the full use of production capacities, and the improvement of the economic indicators of the enterprise. The factors affecting the formation of the product range are systematized, which are divided into internal and external factors. Areas of analysis of the effectiveness of assortment management are given, namely: assortment classification, assortment formation, assortment optimization. The indicators of the product range for a milk processing enterprise are summarized. Directions for increasing the efficiency of the product range have been formed: price management, prevention of too narrow and too wide an assortment, timely updating of the assortment, taking into account changes in the external environment. Directions for increasing the efficiency of the product range for milk processing enterprises are proposed: the organization of the production of cheeses with a high heating temperature and the production of soft cheeses, and others. uk_UA
dc.description.abstract В статті відмічено, що формування оптимального товарного асортименту та підвищення його ефективності є інструментом зміцнення конкурентоспроможності молокопереробного підприємства. Поглиблено поняття «товарний асортимент молокопереробного підприємства». Здійснено класифікацію товарного асортименту за такими ознаками класифікації, як широта охоплення, ступінь задоволення потреб, характер потреб. Визначені основні завдання асортиментної політики, зокрема, визначення номенклатури та асортименту товарів та ін. Систематизовано чинники, що впливають на формування товарного асортименту, які поділяють на внутрішні та зовнішні чинники. Наведено напрями аналізу ефективності управління асортиментом, а саме: класифікація асортименту, формування асортименту, оптимізація асортименту. Узагальнено показники товарного асортименту для молокопереробного підприємства. Сформовано напрями підвищення ефективності товарного асортименту для молокопереробних підприємств: організація виробництва сирів із високою температурою нагрівання та виробництва м’яких сирів та ін. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.subject ефективність uk_UA
dc.subject товарний асортимент uk_UA
dc.subject молокопереробне підприємство uk_UA
dc.subject efficiency uk_UA
dc.subject product assortment uk_UA
dc.subject milk processing enterprise uk_UA
dc.title Теоретичні основи підвищення ефективності товарного асортименту молокопереробного підприємства uk_UA
dc.title.alternative Theoretical basics of increasing the efficiency of the product range of a dairy processing enterprise uk_UA
dc.type Other uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу