Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/12348
Title: Розробка стратегії управління циклом товару та шляхи його подовження
Other Titles: Development of a product cycle management strategy and ways to extend it
Authors: Парака, Ігор Миколайович
Paraka, Ihor Mykolayovych
Keywords: товар
життєвий цикл товару
маркетингова діяльність
product
product life cycle
marketing activity
Issue Date: 2024
Publisher: СНАУ
Citation: Факультет економіки та менеджменту ; наук. керівник Т. В. Устік
Abstract: Кваліфікаційна робота присвячена управлінню циклом товару та шляхи його подовження на торговельному підприємстві. В першому розділі досліджено теоретико-методологічні основи життєвого циклу товару в маркетинговій діяльності, охарактеризовано особливості маркетингу на його етапах , розглянуто методологічні підходи до управління життєвим циклом та визначені основні чинники, що визначають життєвий цикл товару. В другому розділі представлено організаційно-економічну характеристику досліджуваного підприємства, проаналізовано його маркетингову діяльність. Крім того, здійснено оцінювання маркетингової діяльності на підприємстві, проведено SWOT-аналіз та PEST- аналіз торговельного підприємства. На основі матриці АВС-XYZ аналізу здійснено оцінювання постачальників на основі їхньої надійності та передбачуваності поставок. Також проведено оцінювання стану життєвого циклу основних товарних груп підприємства. В третьому розділі обґрунтовано стратегічні напрями подовження життєвого циклу продукції торговельного підприємства, доведено вплив життєвого циклу продукції на життєвий цикл підприємства, проведено аналіз факторів, які впливають на формування життєвого циклу підприємства обґрунтовано напрями подовження життєвого циклу продукції підприємства та запропоновано напрями удосконалення маркетингової діяльності підприємства на різних етапах життєвого циклу продукції.
Description: The qualification work is devoted to the management of the product cycle and ways of extending it at a trading company. In the first chapter, the theoretical and methodological foundations of the product life cycle in marketing activities were investigated, the peculiarities of marketing at its stages were characterized, methodological approaches to life cycle management were considered, and the main factors determining the product life cycle were determined. The second chapter presents the organizational and economic characteristics of the enterprise under study, and analyzes its marketing activities. In addition, an evaluation of marketing activities at the enterprise was carried out; a SWOT analysis and a PEST analysis of the trading enterprise were carried out. On the basis of the ABC-XYZ analysis matrix, suppliers were evaluated based on their reliability and predictability of deliveries. An assessment of the state of the life cycle of the main product groups of the enterprise was also carried out. In the third chapter, the strategic directions of extending the life cycle of products of a trading enterprise are justified, the impact of the product life cycle on the life cycle of the enterprise is proven, the analysis of factors affecting the formation of the life cycle of the enterprise is carried out, the directions of extending the life cycle of the enterprise's products are substantiated, and directions for improving the marketing activities of the enterprise on various stages of the product life cycle.
URI: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12348
Appears in Collections:Економіки та менеджменту

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Парака І.М._Кваліфікаційна_робота_2024.pdf
  Restricted Access
1,37 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.