Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2265
Title: New Method of Friction Assemblies Reliability and Endurance Improvement
Other Titles: Новий метод підвищення надійності та довговічності вузлів тертя.
Новый метод повышения надежности и долговечности узлов трения
Authors: Tarelnyk, Viacheslav
Martsynkovskyy, Vasyl
Dziuba, Aleksandr
Тарельник, В’ячеслав
Марцинковский, Василь
Дзюба, Олександр
Тарельник, Вячеслав
Марцинковський, Василий
Дзюба, Александр
Keywords: electroerosion alloying
microhardness
babbit
електроерозійне легування
мікротвердість
бабіт
электроэрозионное легирование
микротвердость
баббит
Issue Date: 2014
Publisher: Trans Tech Publications
Citation: Tarelnyk V. New Method of Friction Assemblies Reliability and Endurance Improvement [Електронний ресурс] / V. Tarelnyk, V. Martsynkovskyy, A. Dziuba // Applied Mechanics and Materials. - Switzerland : Trans Tech Publications, 2014. - Vol. 630. - P. 388-396.
Abstract: Thus a new method of shaft necks processing is suggested for practical application, including application of soft antifriction metal coating, chosen from group: indium, tin, copper, silver, which differs that the coating is applied by electroerosion alloying on the shaft neck surface with discharge energy 0.01-0.03 J in the final operation, or the coating of copper or silver is applied with discharge energy 0.04-0.4 J and subject to post-processing, for example nonabrasive ultrasonic finishing. In such cases the surface layer with the microhardness less that the microhardness of the backing is formed. That promotes the fall of friction assembly normal operation and reduces the possibility of babbit microfractures formation in cubic crystals SnSb, which subsequently become the center of fractions formation in bulk of the layer. Запропонований для практичного застосування новий метод обробки шейки валу, що складається в застосуванні м'якого антифрикційного металевого покриття, обраного із групи: індію, олова, міді, срібла. Метод відрізняється тим, що покриття наносять електроерозійним легуванням на поверхню шийки вала з енергією розряду 0,01-0,03 Дж. На фінішних операціях покриття з міді або срібла наноситься з енергією розряду 0.04-0.4 Дж із наступною обробкою, наприклад, безабразивною ультразвуковою обробкою. При цьому формується поверхневий шар з мікротвердістю менш чим у основи. Це сприяє нормальній експлуатації вузлів тертя та знижує можливість утворення мікротріщин бабіту в кубічних кристалах SnSb, що згодом стають центром формування фракцій в об'ємі шару.
Description: Предложен для практического применения новый метод обработки шейки вала, состоящий в применении мягкого антифрикционного металлического покрытия, выбранного из группы: индия, олова, меди, серебра. Метод отличается тем, что покрытие наносят электроэрозионным легированием на поверхность шейки вала с энергией разряда 0,01-0,03 Дж. На финишных операциях покрытие из меди или серебра наносится с энергией разряда 0.04-0.4 Дж с последующей обработкой, например, безабразивной ультразвуковой обработкой. При этом формируется поверхностный слой с микротвердостью менее чем у подложки. Это способствует нормальной эксплуатации узлов трения и снижает возможность образования микротрещин баббита в кубических кристаллах SnSb, который впоследствии становиться центром формирования фракций в объеме слоя.
URI: http://repo.sau.sumy.ua/handle/123456789/2265
Appears in Collections:Статті, тези доповідей

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Тарельник В. New Method of Friction.pdf1,72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.