Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/2189
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorБілокопитов, В. І.-
dc.contributor.authorБелокопытов, В. И.-
dc.contributor.authorBilokopytov, V. I.-
dc.date.accessioned2015-03-11T11:32:36Z-
dc.date.available2015-03-11T11:32:36Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationБілокопитов В. І. Європейська освітня політика із забезпечення якості вищої освіти: становлення та розвиток у доболонський період [Електронний ресурс] / В. І. Білокопитов // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології. - Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. - № 4 (38). - С. 36-44.uk_UK
dc.identifier.urihttp://repo.sau.sumy.ua/handle/123456789/2189-
dc.descriptionPreconditions of European integration in the sphere of higher education have been given in the article; formation and stages of European educational policy in quality assurance of higher education during pre-Bologna period have been shown; determinating factors for stages have been analyzed: civilization factors – existence of common spiritual values, compatibility of social and political ideals; economic factors – possibility of complementary economic, scientific and technological development; historical factors – traditional cooperation, mutual respect, traditional desire for unit; military and political factors – common interests of the main international matters, cooperation in military and political alliances, settlements of territorial disputes; priorities of European educational integration have been defined: equality of educational chances, improvement of education quality, forming of a modern system of educational personnel training; joint educational goals (the formation of European solidarity and understanding the importance of advances in the field of democracy, justice and respect for human rights; preparing to participate in building and socio-economic development of the EU; knowledge of the history, culture, economy and traditions of the member states) have been outlined; the main stages of educational policy in quality assurance and their specific features have been analyzed in details; main educational programs as for academic association have been characterized. They are: 1) professional education programs to foster links with industry – Comett (cooperation between universities to improve the quality of training); Petra (professional training of youth); Eurotecnet (development of innovations in the field of vocational training); Power (development of innovation policy and exchange of training experience); 2) mobility programs to establish contacts between universities – Erasmus (student exchange program); Youth For Europe (encourage of students to participate in the democratic process); Jean Monnet (assurance the best quality of teaching, research in European integration of higher education institutions within EU and outside); 3) support programs for marginalized groups and regions: Now, Iris (development of innovation in vocational training to ensure greater woman participation in the European education policy): 4) program to provide the development of methods for the diploma recognition (Eurydice, ECTS).uk_UK
dc.description.abstractУ статті висвітлено передумови європейської інтеграції у галузі вищої освіти; показано становлення та етапи розвитку європейської освітньої політики із забезпечення якості вищої освіти у доболонський період; проаналізовано економічні, історичні та військово-політичні чинники розвитку європейської освітньої політики, що виступають визначальними для етапів; визначено пріоритети європейської освітньої інтеграції; окреслено спільні освітні цілі; детально проаналізовано етапи розвитку освітньої політики із забезпечення якості вищої освіти; охарактеризовано основні освітні європейські програми щодо академічної співпраці. В статье высветлены предпосылки европейской интеграции в сфере высшего образования; показаны становление и этапы развития европейской образовательной политики по обеспечению качества высшего образования в доболонский период; проанализированы экономические, исторические и военно-политические факторы развития европейской образовательной политики, которые являются определяющими для этапов; определены приоритеты европейской образовательной интеграции; очерчены общие образовательные цели; детально проанализированы этапы развития образовательной политики по обеспечению качества; охарактеризованы основные образовательные программы относительно академического сотрудничества.uk_UK
dc.language.isootheruk_UK
dc.publisherСумДПУ ім. А. С. Макаренкаuk_UK
dc.subjectосвітня політикаuk_UK
dc.subjectєвропейський вимір освітиuk_UK
dc.subjectзабезпечення якості вищої освітиuk_UK
dc.subjectобразовательная политикаuk_UK
dc.subjectевропейское измерение образованияuk_UK
dc.subjectобеспечение качества высшего образованияuk_UK
dc.subjecteducational policyuk_UK
dc.subjectEuropean dimension of educationuk_UK
dc.subjectquality assurance of higher educationuk_UK
dc.titleЄвропейська освітня політика із забезпечення якості вищої освіти: становлення та розвиток у доболонський періодuk_UK
dc.title.alternativeЕвропейская образовательная политика по обеспечению качества высшего образования: становление и развитие в доболонский периодuk_UK
dc.title.alternativeEuropean educational policy in quality assurance of higher education: formation and stages of developmentuk_UK
dc.typeOtheruk_UK
Розташовується у зібраннях:Статті, тези доповідей

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Стаття Білокопитов В.І..pdf215,95 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.