Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/8785
Назва: | «Журнал Министерства народного просвещения» как источник по истории высшего образования в Российской империи XIX – начала ХХ веков : вопрос научной аттестации кадров |
Інші назви: | «Журнал Міністерства народної просвіти» як джерело з історії вищої освіти в Російській імперії XIX – початку ХХ століть : питання наукової атестації кадрів «Journal of the Ministry of Public Education» as a Source on the History of Higher Education in the Russian Empire in the 19th – early 20th centuries : Issues of Scientific Certification of Personnel |
Автори: | Лебедь, А. Е. Гончаренко, А. В. Шевченко, Н. А. Лебідь, А. Є. Гончаренко, А. В. Шевченко, Н. О. Lebid, А. E. Honcharenko, A. V. Shevchenko, N. A. |
Ключові слова: | высшее образование научная аттестация система образования вища освіта наукова атестація система освіти military-statistical review Ukrainian provinces social portrait |
Дата публікації: | 2020 |
Бібліографічний опис: | Лебедь А. Е. «Журнал Министерства народного просвещения» как источник по истории высшего образования в Российской империи XIX – начала ХХ веков : вопрос научной аттестации кадров [Электронный ресурс] / А. Е. Лебедь, А. В. Гончаренко, Н. А. Шевченко // Bylye Gody, 2020. - Vol. 57. - Is.4. - P. 2495-2504 |
Короткий огляд (реферат): | В статье рассмотрен потенциал «Журнала Министерства народного просвещения» как источника по истории высшего образования в Российской империи XIX – начала ХХ веков. На основании анализа материалов журнала (объявлений о защите диссертаций) изучены вопросы научной аттестации кадров в российских университетах. Рассмотрены структура и тематическая направленность журнала. Обозначено, что во многом они были определены личностью редактора и министра народного просвещения, их виденьем миссии журнала. В этом контексте выявлены траектории эволюции журнала за все время его существования: политематический журнал; научно-педагогический; педагогический; официальный вестник; научный журнал. В результате проведенного исследования обнаружено незначительное количество информации о защите магистерских и докторских диссертаций – всего 13 записей, и то только о защите магистерских диссертаций в двух российских университетах – Московском и Санкт-Петербургском. Установлено, что объявления о защитах диссертации публиковались не в основной части журнала, в новостной рубрике, где подавалась информация о целом ряде второстепенных «происшествий». То, как обстоят дела с освещением на страницах журнала вопросов научной аттестации, делает невозможным объективную ее оценку и выводы о количестве защищенных диссертаций на соискание степени магистра и доктора в университетах Российской империи, руководствуясь исключительно этим источником. Выдвинуто предположение, что более полная информация по этому вопросу может быть обнародована на страницах официальных вестников, ученых записок, известий университетов, других документов Министерства народного просвещения. В целом отмечается значительный потенциал «Журнала Министерства народного просвещения» как информативного, просветительского и консультативного источника по истории образования в Российской империи. У статті розглянуто потенціал «Журналу Міністерства народної просвіти» як джерела з історії вищої освіти в Російській імперії XIX – початку ХХ століть. На підставі аналізу матеріалів журналу (оголошень про захист дисертацій) вивчені питання наукової атестації кадрів у російських університетах. Розглянуті структура і тематична спрямованість журналу. Позначено, що багато в чому вони були визначені особистістю редактора і міністра народної просвіти, їхнім баченням місії журналу. У цьому контексті виявлені траєкторії еволюції журналу за весь час його існування: політематичний журнал; науково-педагогічний; педагогічний; офіційний вісник; науковий журнал. В результаті проведеного дослідження виявлено незначну кількість інформації про захист магістерських та докторських дисертацій – всього 13 записів, і то тільки про захист магістерських дисертацій в двох російських університетах – Московському і Санкт-Петербурзькому. Встановлено, що оголошення про захисти дисертації публікувалися не в основній частині журналу, в новинній рубриці, де подавалася інформація про цілу низку другорядних «пригод». Те, як йдуть справи з висвітленням на сторінках журналу питань наукової атестації, унеможливлює об'єктивну її оцінку і висновки про кількість захищених дисертацій на здобуття ступеня магістра і доктора в університетах Російської імперії, керуючись виключно цим джерелом. Висунуто припущення, що більш повна інформація з цього питання може бути оприлюднена на сторінках офіційних вісників, учених записок, відомостей університетів, інших документів Міністерства народної просвіти. В цілому відзначається значний потенціал «Журналу Міністерства народної просвіти» як інформативного, просвітницького та консультативного джерела з історії освіти в Російській імперії. |
Опис: | The paper explores «Military Statistical Review of Russian Empire» as a source on social and economic history of Ukrainian provinces in the middle of the 19th century. The authors look into the history f creation, structure, presentation plan and the character of information presented in the Reviews. The people who compiled this historical source are indicated and a brief information about them is given. Based on the analysis of reviews of the Ukrainian provinces, a social portrait of the local population was compiled, it takes into account its ethnic, religious and social affiliation. The social portrait of the population of Ukrainian provinces was compiled on the basis of the description of life and customs of the local population in «Military Statistical Review of Russian Empire», as well as the level of its education and intelligence via analysis of data on the number and types of educational establishments available in the Ukrainian provinces, the number of students who studied there, the ratio to the total population of the province, and number of the teaching staff. The student-teacher ratio is calculated. The data is generalized for each of the provinces: Right-bank, Left-bank, South-Ukrainian and Ukraine as a whole. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8785 |
Розташовується у зібраннях: | Статті, тези доповідей |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Лебедь А. Е. «Журнал Министерства.pdf | 358,29 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.