Abstract:
Дисертаційна робота є актуальним дослідженням, що присвячене аналізу та оцінці впливу фінансової децентралізації на соціально-економічний розвиток регіонів.
Представлено авторський підхід до розв’язання вагомої науково-прикладної проблеми – розширення фінансової бази регіонального розвитку в умовах фінансової децентралізації. Прагнення до децентралізованого управління – це вимога часу. Проблематика децентралізації влади, фінансових відносин на місцевому рівні є як ніколи актуальною для України. Сучасність характеризується динамічними змінами, які охопили всі сфери суспільного життя, у тому числі й систему органів місцевої влади. В умовах пандемії, воєнного конфлікту регіональний розвиток стає складним та непередбачуваним викликом зі зниженням економічної активності, руйнуванням інфраструктури, зростанням безробіття, погіршенням екологічної ситуації.
У процесі аналізу наявних підходів до трактування сутності фінансової децентралізації розмежовано еволюцію смислового наповнення процесів, пов’язаних із розподілом фінансових повноважень, здійснено їх систематизацію. Поглиблено змістовне наповнення та економічну сутність поняття «децентралізація». Сформульовано актуальне сучасним вимогам теоретичне обґрунтування фінансової децентралізації, де наголошується на процесі передачі повноважень управління доходами та видатками з центрального рівня на нижчі бюджетні рівні з метою збільшення ефективності розподілу коштів та прийнятті рішень органами місцевої влади, сприяння підвищення конкурентоспроможності регіонів на основі розкриття їхнього потенціалу розвитку та концентрації на регіональній ідентичності. Для аналізу використовуваних термінів та визначення перетину галузей дослідження було застосовано методи сучасного бібліометричного аналізу.
Визначено місце належності явища фінансової децентралізації серед первинних природних детермінант впливу в системі розподілу повноважень, таких як демографічні, національні, природно-географічні, функціональні, інфраструктурні, адміністративні, політичні, економічні, соціальні, історичні та культурні ознаки, що зумовлюють тенденції до змін у системі місцевого самоврядування.
Досліджено історію процесів та етапи розвитку децентралізації в різних країнах, виокремлено фінансові інструменти, що дають змогу досягати високих темпів розвитку регіонів. Виділено основні напрями запровадження процесів місцевого самоврядування, проаналізовано компетенції та рівень самостійності громад.
На основі закордонного досвіду та з урахуванням національних особливостей визначено необхідність застосування інструментів діагностики рівня фінансової децентралізації. Запропоновано додаткові механізми та підходи, пов’язані розподілом фінансових повноважень, підвищенням ефективності надання державних послуг.
Систематизовано недоліки на даному етапі процесу реформування місцевого самоврядування. Сформовано уявлення про передумови запровадження сучасних практик розподілу фінансових ресурсів з огляду на еволюцію інституційного забезпечення в Україні. Сучасність вимагає перегляду державної стратегії повоєнного відновлення та розвитку регіонів. У контексті підвищення фінансової спроможності регіонального розвитку актуалізуються питання законодавчих стимулів міжмуніципального співробітництва та державно-приватного партнерства, забезпечення стимулюючої функції в системі місцевого самоврядування в Україні. З огляду на це, створення мікрорегіонів пріоритетного розвитку – особливих територій зі спеціальними умовами, ідентичною належністю дасть поштовх до економічного, соціокультурного та інноваційного розвитку.
Запропоновано та проведено всеохопний аналіз місцевих бюджетів за доходами, видатками, трансфертами за 2012-2022 роки. Порівняльний аналіз акцентовано з розподілом на періоди запровадження реформи децентралізації: до змін в адміністративно-територіальному устрої (2012-2014 роки), перехідному періоді (2014-2015 роки), безпосередньому запровадженню та розвитку реформи (2015-2022 роки). Використано різні статистичні підходи щодо оцінювання регіонального економічного розвитку в умовах адміністративно-фінансової децентралізації: проаналізовано сучасний стан фінансової залежності територій, проведена робота з обробки статистичних даних. Установлено важливість самостійного визначення органами місцевого самоврядування обсягів фінансових ресурсів для виконання власних повноважень як однієї з умов децентралізації.
Підтверджено припущення про значення перерозподілу видаткової частини бюджетів. Важливо, щоб у процесі децентралізації на місця були передані не лише функції, а й необхідні ресурси – повноваження разом із відповідальністю.
Запропоновано вдосконалену методику комплексного інтегрального оцінювання рівня фінансового забезпечення адміністративно-територіальної одиниці з подальшим рейтингуванням. Методика розкриває стан ресурсно-функціональних складових, дозволяє здійснювати моніторинг кількісних складових фінансового стану. Узагальнювальне відображення стану грошових фондів місцевих органів влади здійснено на основі підходів «теорії адитивної цінності», що передбачає об’єднання цінностей складових в один агрегований показник із використанням математико-статистичних методів оцінювання. Метою розрахунку інтегрального індексу є отримання якісного показника, що узагальнює набір характеристик економічних процесів. Підтверджено гіпотезу високої прямої залежності рівня економічного благополуччя регіонів із розширенням можливостей фінансової автономії.
Розвинуто підходи щодо визначення зв’язку між фінансовою децентралізацією та соціально-економічним станом регіонів. За основу взято методику обробки статистичної інформації з використанням множинного кореляційно-регресійного аналізу. Залучення інструментарію математичного моделювання дозволило визначити внесок кожної змінної та зафіксувати значущі фактори, які найістотніше впливають на економічні можливості регіонів та ті чинники, якими можна знехтувати в аналізі впливу на валовий регіональний продукт. Проведене економетричне дослідження фінансової децентралізації дає можливість вчасно виявляти проблеми соціально-економічного характеру, розкривати перспективи збалансування бюджетних надходжень із видатками та розробляти заходи щодо вдосконалення фінансової політики регіонів в умовах децентралізаційних змін.
Доведено важливість планування видаткової частини місцевих бюджетів як ключового інструменту управління місцевими фінансами. Сформульовано мету перерозподілу видатків: оновити та вдосконалити методи, що застосовуються для перерозподілу фінансових ресурсів органами місцевого врядування, урахувати відмінності у витратах на послуги на користь конкретного мешканця громади. Запропоновано напрями вдосконалення видаткової частини адміністративно-територіальних одиниць із передачею реальних повноважень на місця. Виокремлено інституційні перешкоди в процесі планування. Запропоновано поетапну стратегію оцінки та забезпечення видаткової частини місцевих бюджетів із виокремленням таких етапів, як визначення цілей розвитку, підбір інструментарію обрахунків, безпосередні обчислення, застосування обраних підходів, коригування та контроль виконання.
Обґрунтовано функціональну залежність між визначеними соціально-економічними характеристиками регіонів та видатками місцевих бюджетів. Застосований економетричний підхід машинного навчання в моделюванні факторів впливу на видатки місцевих бюджетів та фінансування окремих напрямків діяльності дає можливість приймати обґрунтовані рішення щодо оптимального розподілу та використання бюджетних коштів, спрощує планування бюджетних ресурсів адміністративно-територіальних одиниць, допомагає виявити ключові та опосередковані фактори впливу на бюджетні процеси.
Емпірично доведено припущення про важливість впливу прямих іноземних інвестицій на соціально-економічний стан регіонів. Визначено коридор прогнозування можливих сценаріїв зміни обсягів валового регіонального продукту залежно від зміни обсягів зовнішніх інвестицій.
З огляду на погіршення економіки регіонів було запропоновано актуалізувати альтернативні джерела фінансування розвитку місцевого самоврядування, зокрема за рахунок комплексу заходів щодо активного стимулювання ринку облігацій фондів місцевого розвитку. Насамперед цей інструмент розглядається як компромісний варіант для повоєнного відновлення, модернізації, створення об’єктів інфраструктури. Виділено напрями вдосконалення нормативного середовища та стимулювання обігу муніципальних цінних паперів.
Для ефективного розвитку окремих територій та послаблення міжрегіональних диспропорцій обґрунтовано доцільність повоєнного відновлення на основі реалізації перспективної моделі мікрорегіонів пріоритетного розвитку. Визначено індикатори для запуску мікрорегіонів пріоритетного розвитку. Запропоновано концепцію запровадження змін від ідентифікації проблем, виявлення потреб конкретних територій, визначення напрямів покращення та потенційного зростання до подальших рекомендацій щодо запровадження економічних важелів та контролю їх застосування.
Повоєнне відновлення регіонів України є не тільки викликом, але й можливістю для модернізації країни, її наближення до європейських стандартів та цінностей, зміцнення національної єдності та ідентичності.
Розроблені пропозиції щодо вдосконалення бюджетної політики спрямовані на забезпечення ефективного функціонування органів місцевого самоврядування в умовах реформи фінансової децентралізації. Підвищення фінансової самодостатності місцевих бюджетів, зменшення асиметричності регіонального розвитку, активізація економічного розвитку територій мають стати основою соціально-економічної стратегії України.
Description:
The dissertation is an actual study devoted to analysing and assessing the
impact of financial decentralisation on the socio-economic development of regions.
The author's approach to solving a significant scientific and applied problem
is presented - expansion of the financial base of regional development in conditions
of financial decentralisation. The pursuit of decentralised governance is a
requirement of the times. The problem of decentralisation of power, and financial
relations at the local level is more relevant than ever for Ukraine. Modernity is
characterised by dynamic changes that cover all spheres of public life, including the
system of local authorities. In the context of a pandemic and military conflict,
regional development becomes a complex and unpredictable challenge with a
decrease in economic activity, the destruction of infrastructure, an increase in
unemployment, and a worsening environmental situation.
In the process of analysing the existing approaches to the interpretation of the
essence of financial decentralisation, the evolution of the semantic content of processes related to the distribution of financial powers is delineated, and their
systematisation is carried out. In-depth content and economic essence of the concept
of "decentralisation." The theoretical substantiation of financial decentralisation,
which is relevant to modern requirements, is formulated, which emphasises the
process of transferring powers to manage revenues and expenditures from the central
level to lower budget levels to increase the efficiency of distribution of funds and
decision-making by local authorities, to promote the competitiveness of regions
based on the disclosure of their development potential and concentration on regional
identity. To analyse the terms used and determine the intersection of research areas,
the methods of modern bibliometric analysis were applied.
The place of belonging of the phenomenon of financial decentralisation
among the primary natural determinants of influence in the system of distribution of
powers, such as demographic, national, natural-geographical, functional,
infrastructural, administrative, political, economic, social, historical and cultural
characteristics that determine the tendencies to changes in the system of local self government.
The history of processes and stages of development of decentralisation in
different countries is researched, and financial instruments allowing the achievement
of high rates of development of regions are allocated. The main directions of the
introduction of processes of local self-government are allocated, and competencies
and level of independence of communities are analysed.
Based on foreign experience and taking into account national peculiarities, the
need to use tools for diagnosing the level of financial decentralisation has been
determined. Additional mechanisms and approaches related to the distribution of
financial powers, and increasing the efficiency of public services are proposed.
The shortcomings at this stage of the process of reforming local self government are systematised. The idea of the prerequisites for the introduction of
modern practices of distribution of financial resources given the evolution of
institutional provision in Ukraine has been formed. Modernity requires a revision of
the state strategy of post-war restoration and development of regions. In the context
of increasing the financial capacity of regional development, the issues of legislative
incentives for inter-municipal cooperation and public-private partnership, providing
a stimulating function in the system of local self-government in Ukraine are
actualised. Given this, the creation of microregions of priority development - special
territories with special conditions, and identical belonging will give impetus to
economic, socio-cultural and innovative development.
A comprehensive analysis of local budgets by revenues, expenditures, and
transfers for 2012-2022 is proposed and carried out. The comparative analysis is
accentuated with the distribution for the periods of the introduction of the
decentralisation reform: changes in the administrative-territorial structure (2012-
2014), the transitional period (2014-2015), the direct implementation and
development of the reform (2015-2022). Different statistical approaches to assess
regional economic development in terms of administrative and financial
decentralisation have been used. The current state of financial dependence of
territories has been analysed, work has been done on the processing of statistical
data. The importance of self-determination by local self-government bodies of the
volume of financial resources for the exercise of their powers as one of the
conditions of decentralisation has been established.
The assumption about the value of redistribution of the expenditure part of
budgets is confirmed. It is important that in the process of decentralisation, not only
functions but also the necessary resources - powers along with responsibility - are
transferred to the ground.
An improved methodology of complex integral assessment of the level of
financial support of the administrative-territorial unit with a subsequent rating has
been proposed. The methodology reveals the state of resource-functional
components, allowing monitoring of the quantitative components of the financial
condition. Generalising reflection of the state of monetary funds of local authorities
is carried out based on approaches of the "theory of additive value," which involves
combining the values of components into one aggregated indicator using
mathematical and statistical methods of evaluation. The purpose of calculating the integral index is to obtain a qualitative indicator that generalises the set of
characteristics of economic processes. The hypothesis of high direct dependence on
the level of economic well-being of regions with the expansion of the possibilities
of financial autonomy is confirmed.
Developed approaches to determine the relationship between financial
decentralisation and the socio-economic status of regions. The method of processing
statistical information using multiple correlation-regression analysis is taken as a
basis. The use of mathematical modelling tools made it possible to determine the
contribution of each variable and fix significant factors that most significantly affect
the economic opportunities of regions and those factors that can be neglected in the
analysis of the impact on gross regional product. The conducted econometric study
of financial decentralisation makes it possible to identify problems of a socio economic nature promptly, to reveal the prospects for balancing budget revenues
with expenditures and to develop measures to improve the financial policy of the
regions in conditions of decentralisation changes.
The importance of planning the expenditure part of local budgets as a key tool
for managing local finances has been proved. The purpose of the redistribution of
expenditures is formulated: to update and improve the methods used for the
redistribution of financial resources by local governments, and to take into account
differences in the costs of services in favour of a particular resident of the
community. Directions for improving the expenditure part of administrative territorial units with the transfer of real powers to the ground are proposed.
Institutional obstacles in the planning process are allocated. A step-by-step strategy
for assessing and ensuring the expenditure side of local budgets has been proposed
with the allocation of such stages as defining development goals, selecting
calculation tools, direct calculations, applying selected approaches, and adjusting
and monitoring implementation.
The functional dependence between the determined socio-economic
characteristics of regions and expenditures of local budgets is substantiated. The
applied econometric approach of machine learning in modelling the factors of
influence on the expenditures of local budgets and financing of certain areas of
activity makes it possible to make informed decisions on the optimal distribution
and use of budget funds, simplifies the planning of budget resources of
administrative-territorial units, helps to identify key and indirect factors of influence
on budget processes.
Empirically proved the assumption of the importance of the impact of foreign
direct investment on the socio-economic situation of the regions. The corridor for
forecasting possible scenarios of changes in the volume of gross regional product
depending on changes in the volume of external investments has been defined.
Given the deterioration of the regional economy, it was proposed to actualize
alternative sources of financing for the development of local self-government,
particularly through a set of measures to actively stimulate the bond market of local
development funds. First of all, this tool is considered a compromise for post-war
restoration, modernization, and the creation of infrastructure. The directions of
improvement of the regulatory environment and stimulation of circulation of
municipal securities are allocated.
For the effective development of individual territories and the weakening of
interregional disproportions, the feasibility of post-war recovery based on the
implementation of a promising model of microregions of priority development has
been substantiated. Indicators for launching priority development micro-regions
have been identified. It offers the concept of introduction of changes from
identification of problems, identification of needs of specific territories, definition
of directions of improvement and potential growth to further recommendations on
the introduction of economic levers and control of their application.
The post-war restoration of the regions of Ukraine is not only a challenge but
also an opportunity for the modernization of the country, its approximation to
European standards and values, and the strengthening of national unity and identity.
The developed proposals for improving budget policy are aimed at ensuring
the effective functioning of local self-government in the context of the financial
decentralisation reform. Increasing the financial self-sufficiency of local budgets,
reducing the asymmetry of regional development, and activating the economic
development of territories should become the basis of Ukraine's socio-economic
strategy.