dc.contributor.author |
Забара, Юрій Юрійович |
|
dc.contributor.author |
Zabara, Yurii Yuriiovych |
|
dc.date.accessioned |
2024-01-24T12:14:25Z |
|
dc.date.available |
2024-01-24T12:14:25Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
Факультет економіки та менеджменту ; наук. керівник В. А. Муштай |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11458 |
|
dc.description |
In the qualification work, the theoretical aspects of managing the marketing potential of an agricultural enterprise were investigated, the state of marketing activity and market opportunities were investigated, the marketing potential of the enterprise was assessed; measures for planning and improvement of the mechanism for ensuring the potential of marketing activities have been developed; the main ways of forming the marketing potential of farming are determined; the economic efficiency of marketing measures to improve the marketing potential of enterprise development was assessed.
A study of the marketing potential of the enterprise was conducted according to its main structural elements: organizational, personnel, financial potential, the general characteristics and analysis of the technical and economic indicators of the financial and economic activity of the enterprise were presented. A quantitative assessment of the level of the enterprise's marketing potential was carried out based on the elements of the company's internal marketing environment. The potential of the company's external marketing environment was analyzed, and a SWOT analysis of the enterprise was performed.
The choice of strategic directions of innovative development was carried out on the basis of determining the criteria for evaluating the effectiveness of marketing activity, and it was proposed to increase the level of the organizational component of the marketing potential. The ways of increasing the marketing potential of the economy were developed and justified. It was determined that an important factor in the selection and justification of the price policy, which ensures an increase in the profitability of the agricultural enterprise, is the differentiation of prices in order to obtain competitive advantages in the agro-food market. To increase the level of the organizational component of the company's marketing potential, a well-founded direction of cooperation and participation in supplier and sales cooperatives, strengthening of marketing measures in the direction of sales, advertising activities and improvement of the product promotion policy. Proposals for increasing the effectiveness of the use of marketing communication tools are presented. It has been proven that after organizing the participation of the enterprise in supply and sales cooperatives, the general indicators of its economic efficiency increased, that is, the proposed measure can contribute to strengthening the marketing potential of the enterprise and its competitiveness. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
У кваліфікаційній роботі досліджено теоретичні аспекти управління маркетинговим потенціалом аграрного підприємства, досліджено стан маркетингової діяльності та ринкових можливостей, здійснено оцінку маркетингового потенціалу підприємства; розроблено заходи з планування та удосконалення механізму забезпечення потенціалу маркетингової діяльності; визначено основні шляхи формування маркетингового потенціалу фермерського господарства; оцінено економічну ефективність маркетингових заходів з покращення маркетингового потенціалу розвитку підприємства.
Проведено дослідження маркетингового потенціалу підприємства за його основними структурними елементами: організаційного, кадрового, фінансового потенціалу, представлено загальну характеристику та аналіз техніко-економічних показників фінансово-господарської діяльності підприємства. Проведено кількісну оцінку рівня маркетингового потенціалу підприємства за елементами внутрішнього маркетингового середовища компанії. Проаналізовано потенціал зовнішнього маркетингового середовища фірми, виконано SWOT-аналіз підприємства.
Вибір стратегічних напрямків інноваційного розвитку було здійснено на основі визначення критеріїв оцінки ефективності маркетингової діяльності та запропоновано підвищити рівень організаційної складової маркетингового потенціалу Розроблено та обґрунтовано шляхи підвищення маркетингового потенціалу господарства. Визначено, що важливим фактором вибору та обґрунтування цінової політики, що забезпечує підвищення прибутковості сільськогосподарського підприємства, є диференціація цін з метою отримання конкурентних переваг на агропродовольчому ринку. Для підвищення рівня організаційної складової маркетингового потенціалу компанії обґрунтований напрям співпраці і участі в постачальницько-збутових кооперативах, посилення заходів маркетингу в напрямку збуту, рекламної діяльності та вдосконалення політики просування продукції. Представлено пропозиції щодо підвищення ефективності використання інструментів маркетингових комунікацій. Доведено, що після організації участі підприємства постачальницько-збутових кооперативах загальні показники його економічної ефективності зросли, тобто запропонований захід може сприяти зміцненню маркетингового потенціалу підприємства та його конкурентоспроможності. |
uk_UA |
dc.language.iso |
other |
uk_UA |
dc.publisher |
СНАУ |
uk_UA |
dc.subject |
маркетинг |
uk_UA |
dc.subject |
потенціал |
uk_UA |
dc.subject |
організація |
uk_UA |
dc.subject |
marketing |
uk_UA |
dc.subject |
potential |
uk_UA |
dc.subject |
organization |
uk_UA |
dc.title |
Управління маркетинговим потенціалом аграрного підприємства |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Management of the marketing potential of an agricultural enterprise |
uk_UA |
dc.type |
Other |
uk_UA |