Abstract:
У роботі проаналізовано недоліки існуючих практик: нерівномірність завантаження кузовів, просипання продукції, перевантаження, недостатній контроль маси, відсутність черговості подачі транспорту, значні простої. Встановлено, що ці проблеми пов’язані з відсутністю автоматизації, недостатнім технічним забезпеченням і неефективним управлінням логістикою. Запропоновано комплекс рішень, зокрема впровадження автоматизованих систем завантаження, електронних вагових платформ, GPS-навігації та електронної черги для оптимізації руху транспорту.
Особливу увагу приділено розробці імітаційної моделі логістичного процесу та оптимізаційної моделі на основі лінійного програмування. В моделюванні використано реальні дані щодо технічних параметрів машин, врожайності, відстаней до складів. Змодельовано 1800 сценаріїв, що дозволило оцінити вплив різної кількості транспортних одиниць на простій техніки та економічні втрати. Результати показали можливість скорочення простоїв на 30–60% та зменшення логістичних втрат до 98 тис. грн/день у пікових навантаженнях.
Окремий розділ присвячено питанням охорони праці під час завантаження та перевезення зерна: організація передрейсових оглядів, техніка безпеки для водіїв та операторів, забезпечення засобами індивідуального захисту, дотримання інструкцій і нормативів безпечної роботи з сипучими вантажами.
Також проаналізовано економічну ефективність впровадження автоматизованих рішень: доведено, що модернізація логістичних процесів дозволяє підвищити пропускну здатність на 30%, знизити втрати зерна на 14% та скоротити час завантаження зерновоза з 35 до 12 хвилин. Окупність впровадження таких рішень у господарствах середнього масштабу становить 1–2 роки.
Результати дослідження можуть бути використані для впровадження сучасних підходів до аграрної логістики в інших сільськогосподарських підприємствах, забезпечуючи підвищення ефективності, надійності та економічної сталості транспортно-логістичних операцій.
 
Description:
The qualification work addresses the improvement of logistical processes 
during the loading of grain into vehicles, using the example of the farm of FOP 
"Hetman Oleksandr Ivanovych." The main objective of the study is to enhance the 
technological and organizational components of loading operations to reduce 
losses, minimize vehicle downtime, and increase the overall productivity of the 
logistics system.
The study analyzes the shortcomings of existing practices, such as uneven 
cargo distribution in truck bodies, grain spillage, vehicle overloading, insufficient 
weight control, lack of a transport queue system, and significant downtime. These 
issues are linked to the absence of automation, insufficient technical support, and 
inefficient logistics management. The work proposes a range of solutions, 
including the implementation of automated loading systems, electronic weighing 
platforms, GPS navigation, and electronic transport queuing to optimize vehicle 
flow.
Particular attention is paid to the development of a simulation model of the 
logistics process and an optimization model based on linear programming. The 
simulation utilizes real data on machinery specifications, grain yield, and 
distances to storage facilities. A total of 1,800 scenarios were modeled to assess 
the impact of different numbers of transport units on equipment downtime and 
economic losses. The results demonstrated the potential to reduce downtime by 
30–60% and decrease logistical losses by up to UAH 98,000 per day during peak 
periods.
A separate section is devoted to occupational safety during grain loading and 
transportation: pre-trip vehicle inspections, safety measures for drivers and 
operators, provision of personal protective equipment, and compliance with 
regulations for the handling of bulk goods.
The study also evaluates the economic efficiency of implementing 
automated solutions: it was shown that modernization of logistical processes can 
increase throughput by 30%, reduce grain losses by 14%, and cut grain truck 
loading time from 35 to 12 minutes. The payback period for such improvements 
in medium-scale enterprises is estimated at 1–2 years.
The findings of this research can be applied to implement modern 
approaches to agricultural logistics in other enterprises, ensuring improved 
efficiency, reliability, and economic sustainability of transport-logistics 
operations.