dc.contributor.author |
Гетьман, О. І. |
|
dc.contributor.author |
Hetman, O. I. |
|
dc.date.accessioned |
2025-08-20T10:02:12Z |
|
dc.date.available |
2025-08-20T10:02:12Z |
|
dc.date.issued |
2025 |
|
dc.identifier.citation |
Факультет будівництва та транспорту ; наук. керівник В. М. Колодненко |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/14275 |
|
dc.description |
The qualification work addresses the improvement of logistical processes
during the loading of grain into vehicles, using the example of the farm of FOP
"Hetman Oleksandr Ivanovych." The main objective of the study is to enhance the
technological and organizational components of loading operations to reduce
losses, minimize vehicle downtime, and increase the overall productivity of the
logistics system.
The study analyzes the shortcomings of existing practices, such as uneven
cargo distribution in truck bodies, grain spillage, vehicle overloading, insufficient
weight control, lack of a transport queue system, and significant downtime. These
issues are linked to the absence of automation, insufficient technical support, and
inefficient logistics management. The work proposes a range of solutions,
including the implementation of automated loading systems, electronic weighing
platforms, GPS navigation, and electronic transport queuing to optimize vehicle
flow.
Particular attention is paid to the development of a simulation model of the
logistics process and an optimization model based on linear programming. The
simulation utilizes real data on machinery specifications, grain yield, and
distances to storage facilities. A total of 1,800 scenarios were modeled to assess
the impact of different numbers of transport units on equipment downtime and
economic losses. The results demonstrated the potential to reduce downtime by
30–60% and decrease logistical losses by up to UAH 98,000 per day during peak
periods.
A separate section is devoted to occupational safety during grain loading and
transportation: pre-trip vehicle inspections, safety measures for drivers and
operators, provision of personal protective equipment, and compliance with
regulations for the handling of bulk goods.
The study also evaluates the economic efficiency of implementing
automated solutions: it was shown that modernization of logistical processes can
increase throughput by 30%, reduce grain losses by 14%, and cut grain truck
loading time from 35 to 12 minutes. The payback period for such improvements
in medium-scale enterprises is estimated at 1–2 years.
The findings of this research can be applied to implement modern
approaches to agricultural logistics in other enterprises, ensuring improved
efficiency, reliability, and economic sustainability of transport-logistics
operations. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
У роботі проаналізовано недоліки існуючих практик: нерівномірність завантаження кузовів, просипання продукції, перевантаження, недостатній контроль маси, відсутність черговості подачі транспорту, значні простої. Встановлено, що ці проблеми пов’язані з відсутністю автоматизації, недостатнім технічним забезпеченням і неефективним управлінням логістикою. Запропоновано комплекс рішень, зокрема впровадження автоматизованих систем завантаження, електронних вагових платформ, GPS-навігації та електронної черги для оптимізації руху транспорту.
Особливу увагу приділено розробці імітаційної моделі логістичного процесу та оптимізаційної моделі на основі лінійного програмування. В моделюванні використано реальні дані щодо технічних параметрів машин, врожайності, відстаней до складів. Змодельовано 1800 сценаріїв, що дозволило оцінити вплив різної кількості транспортних одиниць на простій техніки та економічні втрати. Результати показали можливість скорочення простоїв на 30–60% та зменшення логістичних втрат до 98 тис. грн/день у пікових навантаженнях.
Окремий розділ присвячено питанням охорони праці під час завантаження та перевезення зерна: організація передрейсових оглядів, техніка безпеки для водіїв та операторів, забезпечення засобами індивідуального захисту, дотримання інструкцій і нормативів безпечної роботи з сипучими вантажами.
Також проаналізовано економічну ефективність впровадження автоматизованих рішень: доведено, що модернізація логістичних процесів дозволяє підвищити пропускну здатність на 30%, знизити втрати зерна на 14% та скоротити час завантаження зерновоза з 35 до 12 хвилин. Окупність впровадження таких рішень у господарствах середнього масштабу становить 1–2 роки.
Результати дослідження можуть бути використані для впровадження сучасних підходів до аграрної логістики в інших сільськогосподарських підприємствах, забезпечуючи підвищення ефективності, надійності та економічної сталості транспортно-логістичних операцій. |
uk_UA |
dc.language.iso |
other |
uk_UA |
dc.publisher |
СНАУ |
uk_UA |
dc.subject |
аграрна логістика |
uk_UA |
dc.subject |
завантаження зерна |
uk_UA |
dc.subject |
автотранспорт |
uk_UA |
dc.subject |
agricultural logistics |
uk_UA |
dc.subject |
grain loading |
uk_UA |
dc.subject |
motor transport |
uk_UA |
dc.title |
Удосконалення процесу завантаження автотранспортних засобів для перевезення сільськогосподарської продукції ФОП «Гетьман Олександр Іванович» |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Improving the process of loading vehicles for the transportation of agricultural products of the sole proprietorship "Hetman Oleksandr Ivanovych" |
uk_UA |
dc.type |
Other |
uk_UA |