DSpace Repository

Удосконалення процесу завантаження автотранспортних засобів для перевезення сільськогосподарської продукції ФОП «Гетьман Олександр Іванович»

Show simple item record

dc.contributor.author Гетьман, О. І.
dc.contributor.author Hetman, O. I.
dc.date.accessioned 2025-08-20T10:02:12Z
dc.date.available 2025-08-20T10:02:12Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation Факультет будівництва та транспорту ; наук. керівник В. М. Колодненко uk_UA
dc.identifier.uri https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/14275
dc.description The qualification work addresses the improvement of logistical processes during the loading of grain into vehicles, using the example of the farm of FOP "Hetman Oleksandr Ivanovych." The main objective of the study is to enhance the technological and organizational components of loading operations to reduce losses, minimize vehicle downtime, and increase the overall productivity of the logistics system. The study analyzes the shortcomings of existing practices, such as uneven cargo distribution in truck bodies, grain spillage, vehicle overloading, insufficient weight control, lack of a transport queue system, and significant downtime. These issues are linked to the absence of automation, insufficient technical support, and inefficient logistics management. The work proposes a range of solutions, including the implementation of automated loading systems, electronic weighing platforms, GPS navigation, and electronic transport queuing to optimize vehicle flow. Particular attention is paid to the development of a simulation model of the logistics process and an optimization model based on linear programming. The simulation utilizes real data on machinery specifications, grain yield, and distances to storage facilities. A total of 1,800 scenarios were modeled to assess the impact of different numbers of transport units on equipment downtime and economic losses. The results demonstrated the potential to reduce downtime by 30–60% and decrease logistical losses by up to UAH 98,000 per day during peak periods. A separate section is devoted to occupational safety during grain loading and transportation: pre-trip vehicle inspections, safety measures for drivers and operators, provision of personal protective equipment, and compliance with regulations for the handling of bulk goods. The study also evaluates the economic efficiency of implementing automated solutions: it was shown that modernization of logistical processes can increase throughput by 30%, reduce grain losses by 14%, and cut grain truck loading time from 35 to 12 minutes. The payback period for such improvements in medium-scale enterprises is estimated at 1–2 years. The findings of this research can be applied to implement modern approaches to agricultural logistics in other enterprises, ensuring improved efficiency, reliability, and economic sustainability of transport-logistics operations. uk_UA
dc.description.abstract У роботі проаналізовано недоліки існуючих практик: нерівномірність завантаження кузовів, просипання продукції, перевантаження, недостатній контроль маси, відсутність черговості подачі транспорту, значні простої. Встановлено, що ці проблеми пов’язані з відсутністю автоматизації, недостатнім технічним забезпеченням і неефективним управлінням логістикою. Запропоновано комплекс рішень, зокрема впровадження автоматизованих систем завантаження, електронних вагових платформ, GPS-навігації та електронної черги для оптимізації руху транспорту. Особливу увагу приділено розробці імітаційної моделі логістичного процесу та оптимізаційної моделі на основі лінійного програмування. В моделюванні використано реальні дані щодо технічних параметрів машин, врожайності, відстаней до складів. Змодельовано 1800 сценаріїв, що дозволило оцінити вплив різної кількості транспортних одиниць на простій техніки та економічні втрати. Результати показали можливість скорочення простоїв на 30–60% та зменшення логістичних втрат до 98 тис. грн/день у пікових навантаженнях. Окремий розділ присвячено питанням охорони праці під час завантаження та перевезення зерна: організація передрейсових оглядів, техніка безпеки для водіїв та операторів, забезпечення засобами індивідуального захисту, дотримання інструкцій і нормативів безпечної роботи з сипучими вантажами. Також проаналізовано економічну ефективність впровадження автоматизованих рішень: доведено, що модернізація логістичних процесів дозволяє підвищити пропускну здатність на 30%, знизити втрати зерна на 14% та скоротити час завантаження зерновоза з 35 до 12 хвилин. Окупність впровадження таких рішень у господарствах середнього масштабу становить 1–2 роки. Результати дослідження можуть бути використані для впровадження сучасних підходів до аграрної логістики в інших сільськогосподарських підприємствах, забезпечуючи підвищення ефективності, надійності та економічної сталості транспортно-логістичних операцій. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.publisher СНАУ uk_UA
dc.subject аграрна логістика uk_UA
dc.subject завантаження зерна uk_UA
dc.subject автотранспорт uk_UA
dc.subject agricultural logistics uk_UA
dc.subject grain loading uk_UA
dc.subject motor transport uk_UA
dc.title Удосконалення процесу завантаження автотранспортних засобів для перевезення сільськогосподарської продукції ФОП «Гетьман Олександр Іванович» uk_UA
dc.title.alternative Improving the process of loading vehicles for the transportation of agricultural products of the sole proprietorship "Hetman Oleksandr Ivanovych" uk_UA
dc.type Other uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account