Abstract:
Статтю присвячено порівняльному аналізу теоретичних засад формування іншомовної (англомовної) компетентності у вищій освіті України та Китаю в сучасних умовах і має на меті виявлення спільних та відмінних рис, а також переваг і обмежень наявних підходів. В основі дослідження лежить базове визначення іншомовної компетентності як здатності до комунікації в усній та письмовій формах іноземною мовою. У результаті роботи розглянуто сутність іншомовної компетентності як багатоаспектного явища, що включає лінгвістичний, соціокультурний, прагматичний, міжкультурний та інші компоненти.
Description:
The article is devoted to the comparative analysis of the theoretical foundations of the formation of foreign-language (English-speaking) competence in higher education in Ukraine and China in modern conditions and aims to identify common and distinctive features, as well as advantages and limitations of existing approaches. The study is based on the basic definition of foreign language competence as the ability to communicate in oral and written forms in a foreign language. As a result of the work, the essence of foreign-language competence as a multidimensional phenomenon, including linguistic, sociocultural, pragmatic, intercultural and other components, is considered.