Abstract:
Конкуренція між територіями є визначальною рисою глобальної економіки, що підкреслює критичну роль маркетингового підходу в управлінні розвитком міст. Сучасні міста активно змагаються за залучення в свою діяльність різноманітних ресурсів: людського капіталу, включно з висококваліфікованими фахівцями, талановитими науковцями та видатними митцями; інвестицій як з приватного, так і з державного секторів з метою брати активну участь у регіональних програмах та отримувати державні замовлення для своїх підприємств. Не менш важливою сферою конкуренції є боротьба за туристичні потоки та за споживачів товарів і послуг, що виробляються на їхніх територіях.
Дане дослідження має на меті теоретично обґрунтувати, методично розробити та практично реалізувати сучасну маркетингову концепцію розвитку міста, яка ефективно враховуватиме наявний маркетинговий потенціал. Кінцева мета — надати дієві рекомендації для успішного її формування та реалізації.
У дослідженні були поставлені та виконані наступні завдання: уточнено понятійний апарат маркетингу міст та визначено методичні підходи до його оцінки. Проаналізовано стан і тенденції розвитку міст у світі та в Україні, оцінено вплив зовнішніх/внутрішніх факторів маркетингового середовища та діагностовано привабливість територій Сумського регіону. Удосконалено методику оцінки соціально-економічного іміджу територій та розробку стратегії розвитку Сумщини, яка є комплексною системою управління, заснованою на прогнозуванні зовнішнього і внутрішнього ділового середовища та адаптації до його змін.
Окремо оцінено ресурсний потенціал та екологічну складову формування маркетингової концепції. На основі цього розроблено методичні рекомендації для інноваційної маркетингової стратегії міст у післявоєнний період та виявлено стратегічні орієнтири управління регіональним маркетингом.
Методологічною основою дисертаційної роботи став комплекс наукових методів, підходів та прийомів, що базуються на загальних принципах досліджень. Методичний апарат дослідження, що включав загальнонаукові та спеціальні аналітичні підходи, забезпечив всебічний аналіз проблематики.
Особистий внесок автора полягає в науковій новизні дослідження, де вперше запропоновано механізм побудови сучасної маркетингової концепції в управлінні розвитком міст та створення регіональних маркетингових агенцій для ефективного просування територій.
Дана дисертація подає новаторський підхід до вивчення концепції міського маркетингу з урахуванням конкурентоспроможності міст Сумщини. Відповідно до поставлених цілей, дослідження розбито на три розділи.
Перший розділ присвячено роз'ясненню концепції міського маркетингу з погляду різних авторів під час здійснення трансформації основних принципів маркетингу на рівні міського масштабу. У цій же частині вивчається концепція міста з урахуванням трьох ключових аспектів: як продукту, як ринку та як підприємства у контексті міського маркетингу. Розглянуто стратегічний аспект управління як основний стрижень соціально-економічного прогресу території. Проаналізовано ключові складові міського маркетингу, а також розглянуті умови і засоби для перспективного розвитку території.
У другому розділі розглядається конкурентоспроможність міст з урахуванням методології та практики як ключового елемента забезпечення успішного розвитку міста в умовах різних фаз його життєдіяльності. Розглянуто аспекти оцінки конкурентоспроможності міст через створення рейтингових систем для аналізу та оцінки їхнього стану та потенціалу. На основі даних та на додаток до них, у тому числі з використанням різних джерел (наприклад, національної статистики), було розроблено унікальну модель для оцінки бізнес-середовища міст Сумщини. Обґрунтована важливість ведення політики розвитку регіону та визначені маркетингові засоби для збільшення інвестиційної привабливості регіону. Наголошено на необхідності вдосконалення методів регіонального маркетингу в рамках системи управління. Встановлені ключові орієнтири міського маркетингу, виокремлено його вплив на формування сталого розвитку міст.
Третій розділ присвячено дослідженню перспектив забезпечення розвитку та конкурентоспроможності міст у контексті сучасної концепції міського маркетингу. Розроблено модель визначення позиції міста на ринку, а також представлено стратегію покращення іміджу міста як ключового фактору, що сприяє розвитку конкурентоспроможності та посиленню бренду міста. Описано етапи та інструменти формування сутності міста. Проведено модернізацію алгоритму стратегії розвитку міста.
Однією з перспективних стратегій маркетингу для мегаполісів є формування позитивного іміджу міста та міських територій. Підкреслено, що ні саме вигідне географічне розташування, ні проста наявність природних ресурсів не є достатніми факторами для забезпечення економічного успіху даної території.
У роботі також вказано на основні напрямки розвитку сучасних міст, що охоплюють децентралізацію і, внаслідок цього, збільшення економічних можливостей, а також процес глобалізації економіки.
Висновок наступний: дослідження надає глибоке розуміння того, що міський маркетинг є не просто набором інструментів, а є стратегічною філософією управління розвитком міст, що дозволяє їм ефективно конкурувати за ресурси, інвестиції та людський капітал у сучасному глобалізованому світі. Дане дослідження глибоко аналізує конкуренцію між територіями, підкреслюючи критичну роль маркетингового підходу в управлінні розвитком конкретної адміністративної одиниці. Воно не лише теоретично обґрунтовує, а й методично розробляє та пропонує практичні рекомендації для впровадження сучасної маркетингової концепції розвитку міста.
Description:
Competition between territories is a defining feature of the global economy,
which emphasizes the critical role of the marketing approach in urban development
management. Modern cities actively compete to attract various resources to their
activities: human capital, including highly qualified specialists, talented scientists and
outstanding artists; investments from both the private and public sectors in order to
actively participate in regional programs and receive government orders for their
enterprises. An equally important area of competition is the struggle for tourist flows
and for consumers of goods and services produced in their territories.
This study aims to theoretically substantiate, methodically develop and
practically implement a modern marketing concept for the development of the city,
which will make effective use of the existing marketing potential. The ultimate goal is
to provide effective recommendations for its successful formation and implementation.
The following tasks were set and accomplished in the study: the conceptual
apparatus of city marketing was clarified and methodological approaches to its
assessment were determined. The state and trends in the development of cities in the
world and in Ukraine were analyzed, the influence of external/internal factors of the
marketing environment was assessed and the attractiveness of the territories of Sumy
region was diagnosed. The methodology for assessing the socio-economic image of
territories and developing a development strategy for Sumy region, which is a
comprehensive management system based on forecasting the external and internal
business environment and adapting to its changes, was improved.
The resource potential and the environmental component of the formation of the
marketing concept were separately assessed. On this basis, methodological
recommendations for an innovative marketing strategy for cities in the post-war period
were developed and strategic guidelines for regional marketing management were
identified.
The methodological basis of the dissertation work was a set of scientific
methods, approaches and techniques based on general research principles. The
methodological apparatus of the study, which included general scientific and special
analytical approaches, provided a comprehensive analysis of the issues.
The author's personal contribution lies in the scientific novelty of the study,
which for the first time proposed a mechanism for building a modern marketing
concept in urban development management and the creation of regional marketing
agencies for the effective promotion of territories.
This dissertation presents an innovative approach to studying the concept of
urban marketing taking into account the competitiveness of cities in Sumy region. In
accordance with the goals set, the study is divided into three sections.
The first section is devoted to explaining the concept of urban marketing from
the point of view of various authors during the transformation of the basic principles
of marketing at the city level. In the same part, the concept of the city is analyzed
through three key aspects: as a product, as a market and as an enterprise in the context
of urban marketing. The strategic aspect of management is considered a cornerstone of
the territory's socio-economic progress. The key components of urban marketing are
analyzed, along with the conditions and tools for the prospective development of the
territory.
The second section considers the competitiveness of cities, taking into account
the methodology and practice as a key element of ensuring the successful development
of the city in the conditions of different phases of its life. The aspects of assessing the
competitiveness of cities are analyzed through the creation and application of rating
systems aimed at evaluating their condition and potential. Based on the data and in
addition to them, including using various sources (for example, national statistics), a
unique model was developed to evaluate the business environment of cities in Sumy
region. The importance of conducting a regional development policy is substantiated
and marketing tools are identified to increase the investment attractiveness of the
region. The need to improve regional marketing methods within the framework of the
management system is emphasized. The key guidelines of urban marketing are
established, and its impact on the formation of sustainable urban development is
highlighted.
The third section is devoted to the study of the prospects for ensuring the
development and competitiveness of cities in the context of the modern concept of
urban marketing. A model for determining the city's position in the market is
developed, and a strategy for improving the city's image as a key factor contributing to
the development of competitiveness and strengthening the city's brand is also
presented. The stages and tools for shaping the city's identity are described. The
algorithm for the city's development strategy is modernized.
One of the promising marketing strategies for a megalopolis is defined as the
marketing formation of the image of the city and urban areas. It is emphasized that
neither the most favorable geographical location nor the mere availability of natural
resources are sufficient factors to ensure the economic success of a given territory.
The paper also indicates the main directions of development of modern cities,
which include decentralization and, as a result, an increase in economic opportunities,
as well as the process of globalization of the economy.
The conclusion is as follows: the study provides a deep understanding of the fact
that urban marketing is not just a set of tools, but a strategic philosophy of managing
the development of cities, which allows them to effectively compete for resources,
investments and human capital in the modern globalized world. This study deeply
analyzes the competition between territories, emphasizing the critical role of the marketing approach in managing the development of a particular administrative unit.
It not only theoretically substantiates, but also methodically develops and offers
practical recommendations for the implementation of a modern marketing concept of
city development.