Abstract:
Стаття присвячена дослідженню етичних аспектів штучного
інтелекту. Зазначено, що використання штучного інтелекту сьогодні
революціонізує наукові дослідження. Розглянуто переваги та негативні наслідки використання штучного інтелекту. Описані ключові питання, пов’язані з етикою використання штучного інтелекту в наукових дослідженнях.
Автор наголошує на тому, що штучний інтелект – реальність сьогодення,
зазвичай, неусвідомлена. З упевненістю можна говорити, що кожен, хто
користувався комп’ютером із сучасним програмним забезпеченням, працював із інтелектуальними програмами задумувався над етичними аспектами штучного інтелекту.
Нині у науці досі немає єдиного розуміння терміну штучний інтелект. Найчастіше він використовується зазвичай у трьох значеннях: 1) науковий напрямок, що має на меті моделювання процесів пізнання та мислення, використання застосовуваних людиною методів вирішення завдань для підвищення продуктивності обчислювальної техніки; 2) різні пристрої, механізми, програми, які за тими чи іншими критеріями можуть бути названі «інтелектуальними»; 3) сукупність уявлень про пізнання, розум і людину, що уможливлюють саму постановку питання про моделювання інтелекту. Таким чином під штучним інтелектом може розумітися як науковий напрямок, так і різні пристрої, здатні до рефлексії, що моделюють (імітують) подобу людського інтелекту.
У сучасній науці коло питань, що об’єднуються терміном «штучний інтелект»,
досить широке. Нині штучний інтелект поєднує велику кількість розділів. До
штучного інтелекту відносять як загальну теорію відчуття чи сприйняття, і
спеціальні методи типу гри у шахи, докази математичних теорем, написання
віршів чи діагностики захворювань. Вчені, спеціальністю яких не є штучний
інтелект, зна- ходять у ньому основу для систематизації та вирішення
інтелектуальних завдань, яким вони присвя- тили значну частину свого життя. І
навпаки, фахівці застосовують методи штучного інтелекту в різних областях, де
без них не вдається досягти успіху. Саме тому штучний інтелект є воістину
універсальною галуззю знань, яка потребує аналізу його використання з етичної
точки зору.
У висновку автор зазначає, що розвиток штучного інтелекту може стати мостом
між науковими досягненнями та етичними цінностями, що сприятиме
просуванню знань та добробуту суспільства.
Description:
The article is devoted to the study of ethical aspects of artificial intelligence. It is noted that the use of artificial intelligence is revolutionizing scientific research today. Advantages and negative consequences of using artificial intelligence are considered. The key questions are described, related to the ethics of using artificial intelligence in scientific research.
The author emphasizes that artificial intelligence is a reality today, usually unconscious.
It is safe to say that anyone who has used a computer with modern software, worked
with intelligent programs, thought about the ethical aspects of artificial intelligence.
Currently, science still does not have a single understanding of the term artificial
intelligence. Most often, it is usually used in three meanings: 1) a scientific direction
aimed at modeling the processes of cognition and thinking, the use of human-applied
problem-solving methods to increase the productivity of computing equipment; 2)
various devices, mechanisms, programs that can be called “intelligent” according to
certain criteria; 3) a set of ideas about cognition, mind and man, which make it possible to pose the very question of intelligence modeling. Thus, artificial intelligence can be understood as both a scientific direction and various devices capable of reflection that model (imitate) the likeness of human intelligence.
In modern science, the range of issues united by the term “artificial intelligence” is quite wide. Nowadays, artificial intelligence combines a large number of sections. Artificial intelligence includes both the general theory of sensation or perception, and special metods such as playing chess, proving mathematical theorems, writing poetry, or diagnosing diseases. Scientists whose specialty is not artificial intelligence find in it a basis for systematizing and solving intellectual tasks to which they have devoted a significant part of their lives. Conversely, experts use artificial intelligence methods in various areas where it is impossible to achieve success without them. That is why
artificial intelligence is a truly universal field of knowledge that requires an analysis of its use from an ethical point of view. In the conclusion, the author notes that the
development of artificial intelligence can become a bridge between scientific
achievements and ethical values, which will contribute to the advancement of
knowledge and the well-being of society.