Abstract:
У статті розглядаються парадигма звершення земельної реформи в Україні О.І. Коваліва та авторські судження про можливості її реалізації. Зазначено, що як і за дослідженнями О.І. Коваліва, у праці «Звершення
земельної реформи в Україні: нова парадигма» так і за дослідженнями А.М. Третяка, В.М. Третяк, Н.А. Третяк у праці «Земельна реформа в Україні: тенденції, наслідки у контексті якості життя і безпеки населення» констатують, що складна ситуація, яка склалася у галузі земельних відносин спричинена насамперед відсутністю зваженої державної земельної політики щодо власності на землю. О.І. Ковалів, у своєму дослідженні констатує, що методологічною основою функціонування економічних відносин в процесі здійснення земле-і природокористування є реальне їх розмежування, тобто відповідні вартісні частки рентоузгоджувальних прибутків (доходів) від власності на земельну ділянку як об’єкта нерухомості відокремити від права власності Українського народу як природного об’єкта. Проте, нимне розкривається інституціональний (в тому числі землевпорядний) процес такого розмежування. Запропоновано, для розмежування функціонування економічних відносин в процесі здійснення земле-і природокористування, концепцію обліку та оцінки екосистемних послуг (активів) землекористування. Розроблено логічно-змістовну схему сутності моделей інституціонального (в тому числі землевпорядного) процесу формування земельних відносин та системи землекористування. Обґрунтовано, що сутність парадигми інституціонального (в тому числі землевпорядного) процесу завершення (звершення) земельної реформи в Україні в контексті реалізації конституційних положень статей 13 і 14 щодо права власності Українського народу на землю та, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, заключається у переході існуючої концепції інституціонального (в тому числі землевпорядного) процесу формування земельних відносин та системи землекористування: «земельна ділянка –режим її використання –землекористування як сукупність земельних ділянок –територія» до новітньої –«простір –територія –система землекористування –режим землекористування –земельна ділянка». Такий підхід дозволяє залучити в економічні відносини природні активи землі, здійснювати їх облік та оцінку вартості.
Description:
The article examines the paradigm of completing land reform in Ukraine proposed by O.I. Kovaliv and the author's judgments regarding its implementation possibilities. It is noted that, as indicated in the studies by O.I. Kovaliv in the work "Completing Land Reform in Ukraine: A New Paradigm" and by A.M. Tretyak, V.M. Tretyak, and N.A. Tretyak in the work "Land Reform in Ukraine: Trends, Consequences in the Context of Quality of Life and Population Safety," the challenging situation in the field of land relations is primarily causedby the lack of a balanced state land policy concerning land ownership. O.I. Kovaliv, in his research, asserts that the methodological foundation for the functioning of economic relations in the process of land and natural resource use lies in their clear delineation. This means separating the respective value-based portions of rent-aligned profits (income) derived from ownership of a land plot as a real estate object from the ownership rights of the Ukrainian people as a natural resource. However, the institutional (including land use planning) process of such delineation is not detailed in his work. It is proposed, for the delineation of the functioning of economic relations in the process of land and natural resource use, to adopt a concept for the accounting and evaluation of ecosystem services (assets) in land use. A logical and content-based scheme has been developed to represent the essence of models for the institutional (including land use planning) process of forming land relations and land use systems. It is substantiated that the essence of the paradigm of the institutional (including land use planning) process of completing (finalizing) land reform in Ukraine, in the context of implementing the constitutional provisions of Articles 13 and 14 regarding the Ukrainian people's right to land ownership and recognizing that land is a fundamental national wealth under special state protection, lies in transitioning from the existing concept of the institutional (including land use planning) process of forming land relations and land use systems—"land plot → its usage regime → land use as a set of land plots → territory"—to a new paradigm: "space → territory → land use system → land use regime → land plot." This approach enables the inclusion of natural land assets in economic relations, their accounting, and valuation.