Abstract:
Кваліфікаційна робота присвячена дослідженню удосконалення технології зміцнення деталей трансмісії тракторів, що працюють в умовах значних динамічних навантажень, абразивного середовища та циклічних змін робочих режимів. Особливу увагу приділено підвищенню довговічності шліцьових з’єднань редуктора трактора John Deere 6140 B методом електроерозійної цементації, який розглядається як альтернатива традиційним способам поверхневого зміцнення.
У роботі здійснено аналіз конструктивних особливостей трансмісій сільськогосподарських машин та визначено основні чинники, що спричиняють інтенсивний знос елементів зачеплення. Наведено порівняльну характеристику існуючих технологій зміцнення, включно з плазмовим напиленням, термічною обробкою та хіміко-термічними методами. Обґрунтовано доцільність застосування електроерозійної цементації завдяки її здатності формувати дифузійно-приплавлений шар з високою твердістю, однорідністю та міцним зчепленням з основним металом.
Проведено комплекс експериментальних досліджень на зразках зі сталі 20ХН3А та елементах шліцьової частини вала редуктора. Встановлено вплив параметрів процесу (I = 12 А; U = 110 В; тривалість імпульсу 100 мкс; час обробки 30 с/точка) на структуру та властивості зміцненого шару. Отримані результати свідчать про формування шару товщиною 0,32–0,38 мм із мікротвердістю до 67 HRC, тоді як твердість основи становила 42–44 HRC.
Проведені трибологічні випробування засвідчили зменшення коефіцієнта тертя вдвічі та скорочення втрат маси зразків у 3,3 рази порівняно з базовим станом. Металографічні дослідження підтвердили наявність тонкодисперсного мартенситу та рівномірно розподілених карбонітридів, що забезпечують високу стійкість поверхні до абразивного та втомного зношування. Розрахункова оцінка показала збільшення ресурсу роботи шліцьових з’єднань редуктора John Deere 6140 B у 2,8–3 рази.
Description:
The qualification work is devoted to the study of the improvement of the technology of strengthening the transmission parts of tractors operating under conditions of significant dynamic loads, abrasive environment and cyclic changes in operating modes. Particular attention is paid to increasing the durability of spline joints of the John Deere 6140 B tractor gearbox by the method of electroerosion cementation, which is considered as an alternative to traditional methods of surface strengthening.
The work analyzes the design features of agricultural machinery transmissions and identifies the main factors that cause intensive wear of gear elements. A comparative characteristic of existing strengthening technologies is given, including plasma spraying, heat treatment and chemical-thermal methods. The feasibility of using electroerosion cementation is substantiated due to its ability to form a diffusion-welded layer with high hardness, uniformity and strong adhesion to the base metal.
A set of experimental studies was conducted on samples of 20KhN3A steel and elements of the splined part of the gearbox shaft. The influence of the process parameters (I = 12 A; U = 110 V; pulse duration 100 μs; processing time 30 s/point) on the structure and properties of the hardened layer was established. The results obtained indicate the formation of a layer with a thickness of 0.32–0.38 mm with a microhardness of up to 67 HRC, while the hardness of the base was 42–44 HRC.
The conducted tribological tests showed a decrease in the friction coefficient by half and a reduction in the mass loss of the samples by 3.3 times compared to the baseline state. Metallographic studies confirmed the presence of finely dispersed martensite and evenly distributed carbonitrides, which provide high surface resistance to abrasive and fatigue wear. The calculated estimate showed an increase in the service life of the spline joints of the John Deere 6140 B gearbox by 2.8–3 times.