Короткий опис(реферат):
Theoretically substantiated structural and functional model of the formation of students' motivation for professional and pedagogical activities in the process of mastering a working profession, based on a systemic, competence-based, activity-based, personality-oriented and contextual approach and including the target, methodological, content, organizational and activity, evaluation and performance blocks. It has been established that the developed model effectively functions when fulfilling a set of pedagogical conditions that ensure the formation of students' motivation for professional and pedagogical activities: organization of training in the conditions of an industrial vocational education environment; students' awareness of the purpose of professional training and professional development; inclusion in the process of preparing a set of training and production tasks, selected taking into account the contextual approach; psychological and pedagogical support of the professional training process.
Суть розробки, основні результати:
Теоретично обґрунтована структурно-функціональна модель формування мотивації професійно-педагогічної діяльності студентів у процесі оволодіння робітничою професією, що базується на системному, компетентнісному, діяльнісному, особистісно-контекстному підході та включає цільовий, методичний, змістовий, організаційно-діяльнісний, оцінно-результативний блоки. Встановлено, що розроблена модель ефективно функціонує при виконанні комплексу педагогічних умов, що забезпечують формування мотивації студентів до професійно-педагогічної діяльності: організація навчання в умовах виробничого ПТО; усвідомлення студентами мети професійної підготовки та підвищення кваліфікації; включення в процес підготовки комплексу навчально-виробничих завдань, підібраних з урахуванням контекстного підходу; психолого-педагогічний супровід процесу професійної підготовки.