Короткий опис(реферат):
Дисертація є комплексним науковим дослідженням, присвяченим вивченню інституту забезпечення позову в цивільному судочинстві України. Особлива увага приділена порядку та способам захисту прав і законних інтересів осіб, щодо яких вжито заходи забезпечення позову. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю вдосконалення механізмів судового захисту в умовах постійних трансформацій правової системи України та інтеграції до міжнародного правового простору.
Інститут забезпечення позову відіграє ключову роль у забезпеченні ефективного судового захисту, створюючи передумови для реального виконання майбутнього судового рішення. Однак на практиці виникають проблеми, повʼязані з недостатнім законодавчим регулюванням, що призводить до порушення прав учасників процесу, зловживань процесуальними правами та ускладнення досягнення справедливості.
Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що дисертація є одним із перших в Україні комплексних досліджень проблеми забезпечення позову в цивільному судочинстві після проведеної реформи процесуального законодавства, в якому, з урахуванням наукових здобутків учених, розкрито сутність та особливості цього інституту. Проаналізовано історичний розвиток інституту забезпечення позову, встановлено, що він пройшов сім етапів, від виникнення ідей під впливом римського права до сучасних змін у незалежній Україні. Такий аналіз дозволив глибше зрозуміти його правову природу та функціональне призначення, а також виявити тенденції та закономірності його розвитку.
У дисертації визначено основні функції забезпечення позову: забезпечувальну, охоронну, мотиваційну, попереджувальну, відновлювально-компенсаторну, контрольну та функцію сприяння виконанню міжнародних зобовʼязань держави. Це сприяє розумінню комплексного характеру інституту та його значення в цивільному судочинстві, підкреслює його багатогранність і важливість у забезпеченні правосуддя. Акцентовано на тому, що забезпечення позову не лише захищає інтереси позивача, але й стимулює відповідача до належної поведінки, запобігає можливим зловживанням та порушенням прав.
Запропоновано класифікацію заходів забезпечення позову за різними критеріями, включаючи природу заходів (майнові та немайнові), процесуальний статус учасників, термін дії, механізм реалізації та характер правовідносин. Такий підхід дозволяє більш точно визначати умови та порядок їх застосування, забезпечувати баланс інтересів сторін і ефективність судового захисту. Це сприяє систематизації знань про заходи забезпечення позову та полегшує їх практичне застосування в судовій практиці.
Виявлено проблеми з розглядом заяв про забезпечення позову у встановлений строк через відсутність механізму призначення іншого судді в разі неможливості розгляду попередньо визначеним суддею, зокрема, через хворобу або відрядження. Пропонується внести зміни до статті 153 Цивільного процесуального кодексу України (ЦПК України), передбачивши можливість оперативного призначення іншого судді у таких випадках. Такі зміни забезпечать своєчасний розгляд заяв і дотримання прав учасників процесу, підвищить ефективність судового захисту та запобігатиме затягуванню судового розгляду.
Розроблено пропозиції щодо вдосконалення вимог до змісту ухвали про забезпечення позову та обовʼязку суду негайно направляти ухвалу відповідним особам і органам для її оперативного виконання. Запропоновано встановити чіткі стандарти щодо реквізитів ухвали, зокрема, зазначення всіх необхідних даних для її виконання. Це сприятиме підвищенню ефективності судового захисту, забезпеченню швидкого реагування та реального виконання ухвал, що є ключовим для досягнення мети забезпечення позову.
Запропоновано надати право на подання заяви про скасування заходів забезпечення позову особам, щодо яких такі заходи застосовано, але які не є учасниками справи. Такий підхід забезпечить додаткові гарантії захисту їхніх прав і законних інтересів, відповідатиме принципам справедливості та процесуальної рівності, дозволить уникнути необґрунтованих обмежень прав осіб, які не залучені до справи, але чиї права та інтереси можуть бути порушені.
Пропонується розширити можливості застосування зустрічного забезпечення на користь не лише відповідача, але й інших осіб, чиї права можуть бути порушені заходами забезпечення позову. Також рекомендується уніфікувати термінологію в ЦПК України, замінивши термін «клопотання» на «заява» в контексті зустрічного забезпечення, та встановити однаковий розмір судового збору для осіб, які подають заяви про забезпечення позову та зустрічне забезпечення. Це сприятиме процесуальній рівності сторін, спростить процедури та підвищить ефективність захисту прав учасників процесу.
Внесено пропозиції щодо заміни одного виду забезпечення позову іншим шляхом перенесення відповідних положень до спеціальної статті в ЦПК України. Такий крок покращить зрозумілість та логічність норм для учасників процесу, підвищить якість процесуального закону та спростить процедури для практичного застосування. Це забезпечить більш прозоре та ефективне правове регулювання процесу заміни заходів забезпечення позову.
Рекомендовано впровадити спеціальні вимоги до ухвал про забезпечення позову, що забезпечить єдину та передбачувану правозастосовну практику. Такі зміни нададуть чіткі підстави для апеляційного та касаційного оскарження ухвал про забезпечення позову, сприятимуть дотриманню прав учасників процесу та підвищать довіру до судової системи. Уніфікація вимог до ухвал також сприятиме підвищенню якості судових рішень і зменшенню кількості процесуальних помилок.
Відшкодування збитків, заподіяних забезпеченням позову, визначено як ефективний спосіб захисту прав осіб, щодо яких вжито такі заходи. Пропонується замінити в ЦПК України термін «відшкодування збитків» на «відшкодування шкоди» та внести відповідні зміни до Цивільного кодексу України (ЦК України), передбачивши компенсацію з урахуванням інфляційних втрат. Такий підхід забезпечить повне відновлення майнового стану учасників справи, відповідатиме принципу справедливості та повноти відшкодування.
Установлено, що двадцятиденний строк для подання позову про відшкодування збитків, заподіяних забезпеченням позову, протягом якого зберігається зустрічне забезпечення, є недостатнім. Пропонується збільшити цей строк до девʼяноста днів, що надасть можливість позивачу належним чином підготувати та подати позов, а також сприятиме досудовому врегулюванню спору та зменшенню навантаження на судову систему. Це також сприятиме більш обґрунтованому розгляду таких справ і забезпечить захист прав усіх учасників процесу.
Акцентовано увагу на важливості забезпечення своєчасного розгляду апеляційних скарг на ухвали про забезпечення позову. Пропонується внести зміни до статті 371 ЦПК України, передбачивши скорочені строки розгляду таких скарг. Це запобігатиме затягуванню процесу та можливим зловживанням процесуальними правами, забезпечить оперативність судового розгляду та дотримання прав сторін на справедливий судовий розгляд у розумні строки.
Відзначено необхідність гармонізації національного законодавства з європейськими стандартами та практикою Європейського суду з прав людини. Запропоновані зміни сприятимуть підвищенню ефективності судового захисту, забезпеченню прав і законних інтересів учасників цивільного процесу, відповідатимуть принципам верховенства права та процесуальної рівності. Це особливо актуально в контексті євроінтеграційних процесів та прагнення України до вступу в Європейський Союз.
Практичне значення одержаних результатів полягає в тому, що пропозиції та висновки, сформульовані в дисертації, можуть бути використані у законотворчій діяльності при вдосконаленні цивільного процесуального законодавства України. Впровадження цих змін сприятиме підвищенню ефективності судового захисту, забезпеченню процесуальної рівності сторін, дотриманню принципу верховенства права. Це також зменшить можливості для зловживань процесуальними правами, покращить правозастосовну практику та підвищить довіру до судової системи. Важливо, що запропоновані зміни спрямовані на створення більш прозорої та справедливої судової системи, яка відповідає сучасним вимогам суспільства.
Результати дослідження та розроблені рекомендації можуть бути використані в науково-дослідній діяльності, при підготовці навчальних програм та посібників з цивільного процесуального права, а також у практичній діяльності суддів, адвокатів та інших учасників справи. Вони сприятимуть підвищенню рівня правової культури, розумінню питань забезпечення позову та захисту прав учасників цивільного процесу.
Впровадження запропонованих змін матиме позитивний вплив на загальний стан правової системи України, сприятиме гармонізації національного законодавства з європейськими стандартами та рекомендаціями міжнародних організацій у сфері правосуддя.
Крім того, результати дослідження можуть бути корисними для розробки нових напрямів наукових досліджень у сфері цивільного процесуального права, зокрема щодо взаємодії інституту забезпечення позову з іншими процесуальними інститутами, впровадження електронного судочинства та його впливу на процедури забезпечення позову, аналізу міжнародного досвіду застосування забезпечувальних заходів та можливості його адаптації в Україні.
Інститут забезпечення позову є невідʼємною складовою цивільного процесуального права України, яка потребує подальшого вдосконалення з урахуванням сучасних вимог та міжнародних стандартів. Проведене дослідження дозволило виявити недоліки чинного законодавства та запропонувати конкретні шляхи його поліпшення. Реалізація запропонованих змін сприятиме підвищенню ефективності судового захисту, забезпеченню прав і законних інтересів усіх учасників цивільного процесу, відповідатиме принципам верховенства права та сприятиме інтеграції України в європейський правовий простір.
Суть розробки, основні результати:
This dissertation is a comprehensive scientific study dedicated to examining the
institution of securing a claim in the civil proceedings of Ukraine. Particular attention is paid
to the procedures and methods for protecting the rights and lawful interests of persons
against whom measures to secure a claim have been applied. The relevance of the research
is conditioned by the necessity to improve mechanisms of judicial protection amidst ongoing
transformations of Ukraineʼs legal system and integration into the international legal space.
The institution of securing a claim plays a key role in ensuring effective judicial
protection, creating prerequisites for the real execution of future court decisions. However,
in practice, problems arise due to insufficient legislative regulation, leading to violations of
the rights of process participants, abuses of procedural rights, and complications in achieving
justice.
The scientific novelty of the obtained results lies in the fact that this dissertation is one
of the first comprehensive studies in Ukraine on the problem of securing a claim in civil
proceedings after the reform of procedural legislation. Taking into account the scientific
achievements of scholars, the essence and peculiarities of this institution are revealed. The
historical development of the institution of securing a claim has been analyzed, establishing
that it has gone through seven stages – from the emergence of ideas under the influence of
Roman law to modern changes in independent Ukraine. Such an analysis allowed for a
deeper understanding of its legal nature and functional purpose, as well as identifying trends
and patterns in its development.
The dissertation identifies the main functions of securing a claim: securing, protective,
motivational, preventive, restorative-compensatory, control, and the function of facilitating
the fulfillment of the stateʼs international obligations. This contributes to understanding the
complex nature of the institution and its significance in civil proceedings, emphasizing its
multifaceted nature and importance in ensuring justice. It is highlighted that securing a claim
not only protects the interests of the plaintiff but also stimulates the defendant to proper
behavior, preventing possible abuses and violations of rights.
A classification of measures to secure a claim is proposed based on various criteria,
including the nature of measures (property and non-property), the procedural status of
participants, the term of action, the mechanism of implementation, and the nature of legal
relations. Such an approach allows for a more precise determination of the conditions and
procedures for their application, ensuring a balance of interests between the parties and the
effectiveness of judicial protection. This contributes to the systematization of knowledge
about measures to secure a claim and facilitates their practical application in judicial
practice.
Problems have been identified with the consideration of applications for securing a
claim within the established time frame due to the absence of a mechanism for appointing
another judge if the previously designated judge is unable to consider the case, particularly
due to illness or business trip. It is proposed to amend Article 153 of the Civil Procedure
Code of Ukraine (CPC of Ukraine) to provide for the possibility of promptly appointing
another judge in such cases. Such changes will ensure timely consideration of applications
and observance of the rights of process participants, increase the effectiveness of judicial
protection, and prevent delays in judicial proceedings.
Proposals have been developed to improve the requirements for the content of a court
order on securing a claim and the obligation of the court to immediately send the order to
the relevant persons and bodies for its prompt execution. It is proposed to establish clear
standards regarding the details of the order, including indicating all necessary information
for its execution. This will contribute to enhancing the effectiveness of judicial protection,
ensuring rapid response and real execution of court orders, which is key to achieving the
goal of securing a claim.
It is proposed to grant the right to submit an application for the cancellation of
measures to secure a claim to persons against whom such measures have been applied but
who are not participants in the case. Such an approach will provide additional guarantees for
the protection of their rights and lawful interests, correspond to the principles of justice and
procedural equality, and allow avoiding unjustified restrictions of the rights of persons not
involved in the case but whose rights and interests may be infringed.
It is proposed to expand the possibilities of applying counter-security in favor not only
of the defendant but also of other persons whose rights may be violated by measures to
secure a claim. It is also recommended to unify the terminology in the CPC of Ukraine by
replacing the term "petition" with "application" in the context of counter-security and to
establish the same amount of court fees for persons submitting applications for securing a
claim and for counter-security. This will promote procedural equality of the parties, simplify
procedures, and enhance the effectiveness of protecting the rights of process participants.
Proposals have been made to replace one type of securing a claim with another by
transferring the relevant provisions to a special article in the CPC of Ukraine. Such a step
will improve the clarity and logic of norms for process participants, enhance the quality of
procedural law, and simplify procedures for practical application. This will ensure more
transparent and effective legal regulation of the process of replacing measures to secure a
claim.
It is recommended to introduce special requirements for court orders on securing a
claim, which will ensure a uniform and predictable law enforcement practice. Such changes
will provide clear grounds for appellate and cassation appeals of court orders on securing a
claim, promote adherence to the rights of process participants, and increase trust in the
judicial system. Unification of requirements for court orders will also contribute to
improving the quality of judicial decisions and reducing the number of procedural errors.
Compensation for damages caused by securing a claim is defined as an effective
means of protecting the rights of persons against whom such measures have been applied. It
is proposed to replace the term "compensation for damages" with "compensation for harm"
in the CPC of Ukraine and to make corresponding amendments to the Civil Code of Ukraine
(CC of Ukraine), providing for compensation taking into account inflationary losses. Such
an approach will ensure full restoration of the property status of case participants, correspond
to the principle of justice and completeness of compensation. It has been established that the twenty-day period for filing a claim for compensation
of damages caused by securing a claim, during which counter-security is maintained, is
insufficient. It is proposed to increase this period to ninety days, which will allow the
plaintiff to properly prepare and file the claim, as well as promote pre-trial dispute resolution
and reduce the burden on the judicial system. This will also contribute to a more
substantiated consideration of such cases and ensure the protection of the rights of all process
participants.
Attention is drawn to the importance of ensuring the timely consideration of appeals
against court orders on securing a claim. It is proposed to amend Article 371 of the CPC of
Ukraine by providing for reduced time limits for considering such appeals. This will prevent
delays in the process and possible abuses of procedural rights, ensure the promptness of
judicial consideration, and uphold the partiesʼ rights to a fair trial within a reasonable time.
The necessity of harmonizing national legislation with European standards and the
practice of the European Court of Human Rights is noted. The proposed changes will
contribute to enhancing the effectiveness of judicial protection, ensuring the rights and
lawful interests of participants in civil proceedings, and correspond to the principles of the
rule of law and procedural equality. This is particularly relevant in the context of European
integration processes and Ukraineʼs aspiration to join the European Union.
The practical significance of the obtained results lies in the fact that the proposals and
conclusions formulated in the dissertation can be used in legislative activities to improve the
civil procedural legislation of Ukraine. The implementation of these changes will contribute
to increasing the effectiveness of judicial protection, ensuring procedural equality of the
parties, and adherence to the principle of the rule of law. It will also reduce the possibilities
for abuses of procedural rights, improve law enforcement practice, and enhance trust in the
judicial system. Importantly, the proposed changes are aimed at creating a more transparent
and fair judicial system that meets the modern requirements of society.
The results of the research and the developed recommendations can be used in
scientific research activities, in the preparation of educational programs and manuals on civil
procedural law, as well as in the practical activities of judges, lawyers, and other participants
in cases. They will contribute to raising the level of legal culture, understanding issues of
securing a claim, and protecting the rights of participants in civil proceedings.
The implementation of the proposed changes will have a positive impact on the overall
state of Ukraineʼs legal system, promote the harmonization of national legislation with
European standards and the recommendations of international organizations in the field of
justice.
Moreover, the results of the research may be useful for developing new directions of
scientific research in the field of civil procedural law, particularly regarding the interaction
of the institution of securing a claim with other procedural institutions, the implementation
of electronic justice and its impact on the procedures for securing a claim, analysis of
international experience in applying securing measures, and the possibility of adapting it in
Ukraine.
The institution of securing a claim is an integral component of Ukraineʼs civil
procedural law, which requires further improvement considering modern requirements and
international standards. The conducted research allowed for identifying shortcomings in the
current legislation and proposing specific ways to improve it. The implementation of the
proposed changes will contribute to enhancing the effectiveness of judicial protection,
ensuring the rights and lawful interests of all participants in civil proceedings, correspond to
the principles of the rule of law, and promote Ukraineʼs integration into the European legal
space.