Abstract:
This study is designed to reveal the role of sugar in the hospitality industry. The purpose of the study is to analyze the range of sugar used in restaurant technologies and develop recommendations for its expansion and application, the creation of a gastronomic brand based on sugar. The subject of the study were the fruits of wild plants: viburnum (Viburnum opulus), sea buckthorn (Hippophae rhamnoides L.), elderberry (Sambucus nigra), mountain ash (Sorbus aucuparia) and fortified sugar. It is proposed to enrich sugar with a derivative product of processing wild fruits by the method of osmotic dehydration (sugar solution). It is expedient to use this technology in craft industries. An analytical review of literary sources was carried out, on the basis of which directions for the use of various types of sugar in restaurant technologies were formulated. It has been established that the high cost of imported sugars contributes to an increase in the cost of products with their use. The methodological basis for creating a gastronomic brand was the improvement of approaches to the cultural branding of Ukraine in the international arena by planning the development of "gastronomic tourism" not only as a tourist attraction, but also as a tool for implementing the strategy of public diplomacy. The gastronomic brand "Noble Sugar" was developed on the basis of local raw materials. Directions for the use of fortified sugar in the production of many foods and drinks have been developed, which can be attributed to gastronomic innovations. The presented products are unique and have no analogues in the hospitality industry.
Description:
Дане дослідження призначене для виявлення ролі цукру в індустрії гостинності. Метою дослідження є аналіз асортименту цукру, який використовується у ресторанних технологіях та розробка рекомендацій щодо напрямків його розширення і застосування, створення гастрономічного бренду на основі цукру. Предметом дослідження були плоди дикорослих рослин: калина (Viburnum opulus), обліпиха (Hippophae rhamnoides L.), бузина (Sambucus nigra), горобина (Sorbus aucuparia) та збагачений цукор. Запропоновано збагачення цукру похідним продуктом переробки плодів методом осмотичної дегідратації (цукровим розчином). Дану технологію доцільно застосовувати в межах крафтових виробництв. Проведено аналітичний огляд літературних джерел на підставі якого сформульовано напрямки застосування різних видів цукру у ресторанних технологіях. Встановлено, що висока вартість імпортних цукрів сприяє підвищенню вартості продуктів із їх використанням. Методологічною основою створення гастрономічного бренду було удосконалення підходів щодо культурного брендингу України на міжнародній арені шляхом планування розвитку «гастрономічного туризму» не лише як туристичної атракції, а як інструменту реалізації стратегії публічної дипломатії. Розроблено гастрономічний бренд «Шляхетні цукри» на основі локально сировини. Розроблено напрямки застосування збагаченого цукру при виготовленні багатьох харчових продуктів та напоїв, які можна віднести до гастрономічних інновацій. Представлені продукти є унікальними і не мають аналогів у сфері гостинності.