Короткий опис(реферат):
У статті обгрунтовано, що рівень культури землекористування і землевпорядкування визначається за такими показниками як: 1) культура еколого-економічного мислення (здатність людини екологічно та економічно мислити, уміння аналізувати екологічну та економічну ситуацію, робити висновки); 2) культура екологічної діяльності (реальне включення людини у вирішення конкретних екологічних проблем, у т.ч. своєї місцевості); 3) еколого-економічна освіченість (екологічні та економічні знання щодо сталого розвитку суспільства і збалансованого розвитку землекористування). Культура землекористування і землевпорядкування тісно пов'язана зі структурними елементами особистості, до яких віднесено: а) інтелектуальні (еколого-економічні знання та вміння застосувати їх у різних ситуаціях); б) ціннісно-світоглядні (еколого-економічні переконання, ціннісні орієнтації, оцінки, мотиви, відносини, втому числі земельні) тощо. Встановлено, що світоглядні інтереси у землевпорядної спільноти та учасників наукової школи професора Третяка А.М. у своїй більшості не співпадають із світоглядними інтересами активної частини українського суспільства. Також, світоглядні інтереси у контексті наукового та емпіричного (життєвого) світогляду у землевпорядної спільноти та учасників наукової школи професора Третяка А.М. у своїй більшості не співпадають із світоглядними інтересами активної частини українського суспільства. Таким чином, світоглядні інтереси у галузі використання і охорони земель та сфері землевпорядкування потребують відповідного управління.
Суть розробки, основні результати:
The article substantiates that the level of land use and land management culture is determined by such indicators as:1) the culture of ecological and economic thinking (a person's ability to think ecologically and economically, the abilityto analyze the ecological and economic situation, and draw conclusions); 2) the culture of ecological activity (a person'sreal inclusion in solving specific environmental problems, including their locality); 3) ecological and economic education(ecological and economic knowledge regarding the sustainable development of society and balanced development ofland use). The culture of land use and land management is closely related to the structural elements of the personality,which include: a) intellectual (ecological and economic knowledge and the ability to apply them in various situations);b) value-based (ecological and economic beliefs, value orientations, assessments, motives, relationships, including land),etc.Research has shown that the most popular among the active part of Ukrainian society are ideological interests on thetopic "Concept of the draft law of Ukraine "On land use planning" — 236,000 requests to the Google search engine in firstplace, in second place is the topic "Economics of land use planning": definition, structure, content" — 45,000 requestsand in third place is the topic "Transformation of the law of Ukraine "On land use planning": problems and prospects" —25,000 requests. At the same time, the most popular among the land use planning community are ideological interests onthe topic "Land use planning problems of planning and assessing the state of land use when developing comprehensiveplans for the spatial development of the territory of territorial communities" — 1,147 requests according to the Facebook"Scientific School of Professor Tretyak A.M." — first place, in second place — the topic "On traditions, innovations andtheories in the development of domestic land use planning and land cadastre" — 478 applications, and in third place —the topic "Transformation of the Law of Ukraine "On Land use Planning": problems and prospects" — 396 applications.Among the participants of the scientific school of Professor Tretyak A.M., the most popular are ideological interestsregarding the topic "On traditions, innovations and theories in the development of domestic land use planning and landcadastre" — 45 participants in the discussion — first place, in second place — the topic "Land use planning problems ofplanning and assessment of the state of land use when developing comprehensive plans for the spatial development of theterritory of territorial communities" — 40 participants in the discussion, and in third place — the topic "Transformationof the Law of Ukraine "On Land use Planning": problems and prospects" — 40 participants in the discussion. Thus, theideological interests of the land use planning community and participants in the scientific school of Professor TretyakA.M. for the most part do not coincide with the ideological interests of the active part of Ukrainian society. Also, theideological interests in the context of the scientific and empirical (life) worldview of the land use planning communityand participants in the scientific school of Professor Tretyak A.M. for the most part do not coincide with the ideologicalinterests of the active part of Ukrainian society. Thus, the ideological interests in the field of land use and protection andland use planning require appropriate management.