Abstract:
The article deals with the emotional intelligence and emotional literacy as the essential constituents of the emotional
component used in the process of education and aimed at establishing positive background for the successful development of the
student’s professional skills. A detailed description of the main characteristics of the emotional intelligence and emotional literacy
provided by the prominent researchers is presented. The cognitive-psychological theory that examines how emotions are influenced
by perceived stimuli, physiological changes in the body, and an individual's assessment of the current situation from the standpoint of
their needs and interests as well as past experiences is noted.
Description:
У статті розглядаються емоційний інтелект та емоційна грамотність як найважливіші складові емоційного компонента, що використовуються в процесі навчання і спрямовані на створення позитивного фону для успішного розвитку професійних навичок студента. Представлено детальний опис основних характеристик емоційного інтелекту та емоційної грамотності, наданий відомими дослідниками. Відзначається когнітивно-психологічна теорія, яка досліджує, як різні стимули, фізіологічні зміни в організмі і оцінка індивідом поточної ситуації з точки зору своїх потреб та інтересів, а також минулого досвіду впливають на емоції.