Короткий опис(реферат):
Предложен новый методический прием, позволяющий без составления уравнений кинетостатики определить суммарные нормальные реакции дороги на осях автомобиля при движении в тяговом и тормозном режимах. Такой подход позволяет избежать ошибок, вызванных определением направления опрокидывающего момента в продольной плоскости автомобиля. Запропоновано новий методичний прийом, що дозволяє без складання рівнянь кінетостатики визначити сумарні нормальні реакції дороги на осях автомобіля при русі в тяговому та гальмівному режимах. Такий підхід дозволяє уникнути помилок, що викликані визначенням напряму перекидаючого моменту в поздовжній площині автомобіля.
Суть розробки, основні результати:
The new methodical reception that allowing without drawing up the kinetostatics equations to determine sum of normal reactions of road on the car's axis at movement in modes of traction and braking is offered. Such approach allows to avoid the errors caused by definition of a direction of the capsizing moment in a longitudinal plane of the car.
Analytical equations allow to determine the total normal reaction on the front and rear axles of the vehicle in traction and braking modes by means of the equations of statics. The methodological approach used in the preparation of the equations of static equilibrium allows us to avoid the mistakes that often occur when you use the principle of Hermann-D'alembert-Euler. Presents analytical expressions are derived taking into account the application of the brake and the traction force of the vehicle to its axis and allows to account for the difference of dynamic radiuses of the front and rear wheels.